scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

A1 Grand Prix: de aandrijving

Gepubliceerd op 12 augustus 2005 door Jo Vleugels

Geregeld zullen we hier op de site kort maar krachtig wat informatie plaatsen over de nieuwe A1 Grand Prix serie. Soms technisch en soms reglementair. Zodat iedereen langzaam vertrouwd raakt met deze nieuwe klasse.

In dit eerste stukje de aandrijving van de bolide, motor en versnellingsbak.

MOTOR

Voordat vorig jaar de motor leverancier werd gekozen werd offerte opgevraagd bij zes leveranciers. Ieder bedrijf moest niet alleen een prijs neerleggen, maar ook advies geven voor een V6 of een V8. De motor moest 520 pk leveren. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Zytek met een beetje afgeknepen V8 zodat de betrouwbaarheid heel hoog komt te liggen. Zytek levert 58 motoren aan A1 Grand Prix. (Er worden bij Lola 50 bolides gebouwd)
Het is een 90 graden geheel alluminium V8, ontwikkeld door Zytek Engineering, dé leverancier van Formule 3000 motoren. Het typenummer van de motor is de ZA 1348. De 121 kg wegende motor heeft een inhoud van 3,4 liter. Ook het motormanagement wordt geleverd door Zytek. Het maximale vermogen (zonder boost) van de motor is 520 pk. De maximale torque is 330lbs ft - 442 Nm.


V8 Zytek ZA 1348


POWERBOOST

Een leuk item is de powerboost mogelijkheid. Gedurende een bepaalde tijd per race kan de coureur 30 pk extra krijgen en de motor op de top van 550 pk laten lopen. Is de voorgeschreven tijd van gebruik op, dan werkt de powerboost niet meer. Deze boost is geen ingreep op de motor zelf, maar regelt de parameters van het motormanagement anders in.


...en zo is hij ingebouwd.


VERSNELLINGSBAK

Een semi-automatische sequentiele 6-versnellingenbak. Het is een zeer lichte bak van magnesium legering die slechts 6 kg weegt. De tandwielen zelf zijn van een staal legering. Het geheel is ontworpen in een samenwerkingsverband. Lola International en Zytek werkten samen met de versnellingsbak leveranciers.
Van Zytek Engineering komt het systeem met bedieningspaddles. Niet hydraulisch, niet pneumatisch, maar met een geheel electrisch systeem (EGS) worden de versnellingen gekozen. Een systeem door Zytek zelf ontwikkeld en uitgetest op de Zytek 04S wagen in de Le Mans Endurance serie die o.a. de 1000 km van Spa dit jaar won.

BENZINETANK

Een flexibele kevlar tank van 135 liter. Overigens hetzelfde materiaal dat gebruikt wordt voor kogelvrije vesten. Met de tankcapaciteit zou men een race kunnen rijden zonder tankstop. Als brandstof wordt gewone (hoge kwaliteit) ongelode benzine gebruikt met een octaangetal van 100.

Jo Vleugels