scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Ook Jos tevreden over A1 test

Gepubliceerd op 05 augustus 2005 door John ter Meer

Van Jos Verstappen valt ongeveer dezelfde reactie op te tekenen als die van Jan Lammers gisterenavond. Ook Jos kijkt met een goed gevoel terug op de tweedaagse test, afgelopen woensdag en donderdag op Silverstone.

Hoe zag het programma van gisterenmiddag eruit?
“Gisteren na de lunch hebben we eigenlijk gewoon het uitgestippelde programma voortgezet, doorgaan met afstellen en proberen snellere rondetijden te realiseren. In de middag concentreerde de afstelling zich wat meer op de dempers en de schokbrekers. En over de uiteindelijke rondetijden mogen we niet ontevreden zijn, denk ik.”

Je kijkt dus terug op een geslaagde test
“Ja, zeer zeker. Ik niet alleen, maar het hele team. Ik heb natuurlijk een lange tijd niet meer in een dergelijke auto gereden, even afgezien van die ChampCar test op Sebring. Ook had ons team nog geen ervaring met dit soort auto’s, in tegenstelling tot veel andere teams die hun ervaring uit de F3000 serie meenemen. We hadden dus niet alleen veel af te stellen, maar moesten tegelijkertijd nog veel leren. Als je dan een vierde tijd rijdt dan zit je er toch behoorlijk goed bij, dacht ik zo.”

Tel daarbij ook nog eens het extra gewicht, waar Jan Lammers het over had. Waaraan waren die extra kilo’s toe te schrijven?
“Ik behoor tot de zwaardere coureurs, daar zit het grootste verschil in. En er reden auto’s rond die nog niet gespoten waren. Dat scheelt ook nog eens gauw een kilo of zes. Met een coureur van 60 kilo in een onbespoten auto is dat verschil van 20 tot 30 kilo snel verklaard.”

Maar tijdens de Grand Prix’ zijn die gewichtsverschillen er toch niet?
“Dat klopt. De consequentie voor een lichte coureur is dat hij extra gewicht aan boord krijgt. In vergelijking met deze test is dat dus voor ons een voordeel.”

Vergeleken met een F1 auto, wat zijn voor jou als coureur de belangrijkste verschillen nu je in deze nieuwe auto gereden hebt?
“De slickbanden, maar ook het ontbreken van de traction control. Je kunt geen specifiek punt noemen want het zijn er nogal wat. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat het positieve verschil ten opzichte van de F1 is, dat alle A1 auto’s hetzelfde zijn. En als ik dan toch een minpuntje zou moeten noemen is dat het lager aantal pk’s dat je tot je beschikking hebt. Maar ondanks dat haalt een A1 GP auto ook een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Dat is misschien iets minder dan een F1 auto, maar je komt toch een heel eind.”

Ga je de komende tijd je trainingsschema opvoeren?
“Nou, ik ben echt wel fit hoor. Wat dat betreft heb ik helemaal niet hoeven afzien, de afgelopen dagen. Uiteraard zorg ik ervoor dat ik topfit aan de start sta, maar ik hoef niet veel aan mijn fysieke voorbereidingen te veranderen. Ik heb altijd veel gefietst, aan fitness gedaan, veel gekart, dus dat zit wel goed.”

John ter Meer