scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Haast niemand ging de baan op in de eerste 20...

Gepubliceerd op 07 september 1996 door Dennis Visser

Haast niemand ging de baan op in de eerste 20 minuten van de kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Italie. Pas na die tijd kwam er wat leven in de brouwerij en de werden de eerste echte tijden neergezet. De paaltjes bij de chicanes waren door de organisatie vervangen door bandenstapels en iedereen deed nu zijn uiterste best om de chicanes netjes aan te snijden. Jos kwam vrij snel de baan op en zette een behoorlijke tijd neer. Hij moest de auto delen met Ricardo Rosset omdat Ricardo's auto niet wilde starten en het team geen T-car bij zich had. Na negen rondjes had Jos een goede 14e tijd neergezet, waarna Ricardo de auto overnam.

Hill was uiteindelijk de snelste man, gevolgd door (nu nog) teammaat Jacques Villeneuve en Michael Schumacher die de tifosi teleurstelde met een derde tijd. De McLarens, Hakkinen 4e en Coulthard 5e, laten zien dat de Mercedes-motor snel is en Alesi kwalificeerde 6e. Jos werd aan het eind van de sessie helaas nog gepasseerd door Pedro Diniz in zijn T-car en kwalificeerde uiteindelijk 15e. Kijk naar Resultaten Italiaanse Grand Prix voor de tijden.

Jos' officiele verklaring na de kwalificatie: "Vanochtend hadden we pech omdat we de afgelopen nacht het differentieel hebben gewisseld en vandaag een lek in de versnellingsbak hadden."

"Uiteindelijk konden we uitrijden en veranderden een paar dingen, verbeterden de aerodynamica en verbeterden de tijd met drie of vier tienden van een seconde op dezelfde banden. Dat was erg prettig: Ik spaarde een set banden.."

"Het was een schande dat Ricardo mijn auto moest gebruiken om te kwalificeren omdat dit betekende dat ik een complete run verloor, maar ik gaf hem de auto graag omdat hij anders helemaal niet kon kwalificeren. Ofschoon we vanochtend en vanmiddag wat tijd verspeelden denk ik niet dat er veel meer uit te halen was. Al met al ben ik blij met het resultaat."

"Vanochtend verspeelden we een kans om belangrijke informatie te verkrijgen en ik denk dat we tijd verliezen op de rechte stukken, maar verder voelt de auto behoorlijk goed aan, net als mijn nek en ofschoon we op sommige plekken onderstuur en overstuur hebben, gaat het best in de chicanes."