scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Verslag vanaf Le Mans II

Gepubliceerd op 17 juni 2005 door Bas Winckels

Vanaf het circuit van Le Mans ontvingen wij wederom een verslag van Bartus G. Ditmaal over de gisteravond verreden kwalificatie:

Le Mans 2005: Frans, Franser, Franst!

Zoals verwacht zijn de Pescarolo’s tijdens de officiële kwalificatie op de eerste twee plaatsen geëindigd. Zoals de FIA al jaren een zwak lijkt te hebben voor Ferrari is de organiserende ACO niet onwelwillend tegenover de Franse racelegende Henri Pescarolo die weer voor succes van de haantjes op het heilige asfalt in la Sarthe moet zorgen.



Zogauw er bijvoorbeeld iemand de Franse teams Oreca, Courage of Pescarolo bedreigt lijkt de organisatie in te grijpen en dat is dit jaar met succes gebeurd en dus wordt er een absoluut bezoekersrecord verwcht rond Le Mans. Zo’n 360.000 bezoekers zouden het succes van Pescarolo & Co moeten komen vieren en die schatting lijkt gezien de huidige drukte ter plaatse niet overdreven. Nog nooit is het zo druk geweest op Le Mans en ook het fantastische weer draagt bij aan wat een historich race-weekend voor Frankrijk moet worden.



Ook de Aston Martin voldeed aan de verwachting en verpulverde de Corvettes en Ferrari’s in de kwalificaties zodat er zowel in de snelste GT klasse als bij de prototypes een aantal hazen voor het veld uit gaan die worden opgejaagd door een grote groep uiterst degelijke en ervaren jagers. Één van die jagers is Jan Lammers en hij heeft niet eens serieus geprobeerd om verder naar voren te kwalificeren. Niet alleen de publiciteit maar het pure eindresultaat telt dit jaar en de bewezen betrouwbaarheid moet voor het allerbeste resultaat ooit gaan zorgen.



Oja... Spyker, door de redactie ter plaatste als een snelle middenmoter aangemerkt maar in handen van Tom Coronel bleek de ambitie groter dan de controle en vloog onze polder-Ferrari in de eerste kwalificatie met meer dan 200km/h van de baan omdat, volgens de betrokkene(n), het gas bleef handen. Gevolg wat een uren lange reparatie en een allerlaatste startplek. Slechts een meer dan spreekwoordelijke betrouwbaarheid kan het team nog naar voren brengen maar 4000km zijn vol onverwachte gevaren. Dat laatste geldt gelukkig ook voor de concurrentie.



En voor de echte sportscarfans is er ook de mogelijkheid om mee te sturen met Jan Lammers. Pepper Interactive brengt alle telemetrie data van de Dome online tijdens de race en dus kun je meesturen, remmen en gasgeven met Jan op http://www.janlammers.com/livepopup/telemetry.asp

De uitslag van de tweede training.

De totaaluitslag per klasse.

Bas Winckels (namens Bartus G.)