scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Overwinning Montoya mooi afscheidscadeau voor BMW Williams

Gepubliceerd op 24 oktober 2004 door John ter Meer

Juan Pablo Montoya nam met de overwinning in de Grande Premio do Brasil 2004 in stijl afscheid van BMW Williams. Tweede werd zijn toekomstige teamgenoot Kimi Raikkonen van McLaren, de nieuwe werkgever van Montoya in het volgende seizoen. Als derde eindigde Rubens Barrichello die op het circuit van Interlagos in zijn Ferrari vanaf pole position vertrok. De Braziliaan had graag geschitterd op het circuit van Interlagos, gelegen op een steenworp afstand van zijn huis. Ondanks dat het in het verleden keer op keer niet wilde lukken en hij nu eindelijk in de prijzen viel was de teleurstelling van zijn gezicht af te lezen.



Voorafgaand aan de race leek het door de dreigende regen een loterij te worden. Tijdens de start was het droog maar de meeste auto’s stonden op intermediates. Behalve de auto’s van Fernando Alonso, David Coulthard en Jacques Villeneuve. Omdat het niet meer zou gaan regenen profiteerde dit trio in het begin nog flink van de pitsstops van de andere coureurs. De droogweer banden deden uiteindelijk alleen Alonso goed want hij finishte met zijn Renault op de vierde plaats, startend vanaf een negende plek. Villeneuve en Coulthard eindigden op een anonieme tiende c.q. elfde plaats.

Startend vanaf een vierde positie deed de tweede Braziliaan, Felippe Massa, in zijn Sauber in het begin nog aardig zaken. Maar naarmate de baan verder opdroogde zakte Massa steeds verder weg. Massa wist zijn team toch nog één puntje te bezorgen. Ook Barrichello en Ferrari zullen zich achter de oren krabben. Want waar ging het nu mis? Normaalgesproken moet een Ferrari vanaf pole position wegrijden van de rest van het veld en als eerste de finishvlag zien. Zoals teamgenoot Michael Schumacher tot vervelens toe heeft laten zien. Waar voorheen botte pech altijd in de weg zat moet het nu waarschijnlijk toch in de banden hebben gezeten. En niet de mindere start want waar Barrichello vlak na de start het initiatief nog moest laten aan Kimi Raikkonen pakte de Braziliaan in de derde ronde de Fin alweer terug omdat de Bridgestone banden toen pas goed op temperatuur waren. Juan Pablo Montoya wist goed bij het duo in de buurt te blijven en toen de rook van alle pitsstops opgetrokken was reed Montoya, met nog zeventien ronden te gaan, aan de leiding met in zijn kielzog Raikkonen die het gaatje van één seconde niet meer dicht reed. Daarachter, in niemandsland rijdend, reed Barrichello die niets te vrezen had van het viertal Alonso, Sato en de gebroeders Schumacher, Ralf vóór Michael. De laatste, die zijn hegemonie volledig kwijt is sinds het behalen van de wereldtitel, reed een redelijk goede race, startend vanaf positie achttien. De Duitser moest tien startplaatsen inleveren nadat hij dit weekend een auto plus motor afschreef. Na een schoonheidsfoutje in het begin van de race (spin) werkte Schumacher zich gestaag naar voren om als zevende te eindigen, achter Sato die zich in de laatste ronden van de race nog liet verschalken door Ralf Schumacher.

Opnieuw weinig uitvallers; de pechvogels waren Jenson Button die al bij de start een rokende motor had. Na drie ronden kon de Brit gaan douchen. Ook Webber had dat kunnen doen, zij het een twintigtal ronden later. Op het moment dat Webber zijn teamgenoot in de eerste bocht binnendoor probeerde in te halen raakten de beide Jaguars elkaar omdat Christian Klien de deur dichtgooide, waarschijnlijk omdat hij Webber totaal niet zag. Webber was direct exit en Klien moest naar binnen voor een nieuwe neus. En zo nam Jaguar wel erg schlemielig afscheid. Tussendoor viel ook de Jordan van Nick Heidfeld uit. De rest haalde de finish wel met als goede traditie de laatste twee plaatsen voor Minardi. En het miljoenenteam van Toyota haalde ook een dikke onvoldoende door beide auto’s op een twaalfde en dertiende plek te laten finishen.


John ter Meer