FIA maakt regels 2005 bekend

Gepubliceerd op 23 oktober 2004 door Jo Vleugels

De besluiteloosheid van de teambazen onderling heeft ertoe geleid dat de FIA dwingende regels voor 2005 kan opleggen, waar geen discussie meer over mogelijk is. De besluitvorming over de nieuwe regels loopt al het hele jaar, waarbij de teambazen uiteindelijk konden kiezen uit drie pakketten maatregelen. Maar zelfs daar konden ze het niet over eens worden, zodat de FIA nu een veto kan gebruiken en de volgende regels voor 2005 van toepassing verklaarde:

1. Er worden ingrijpende regels aan de aerodynamica voorgeschreven. De voorste vleugel moet meer vrije ruimte tussen de grond en de vleugel krijgen, de achterste vleugels moet verder naar voren komen. De grondafstand van de diffuser wordt verhoogd en er zijn reducties op het bodywork voor de achterwielen voorgeschreven. Dit zou volgens de FIA een downforce reductie van 25% moeten opleveren. De ingenieurs van de teams zeggen echter dat voordat het seizoen begint dit tot 15% is teruggebracht en dat in de loop van 2005 de hele aanpassingen niet meer tot snelheidsvertraging zullen zorgen.

2. Er mag maar één set banden gebruikt worden voor kwalificatie en race. Het verwisselen van banden tijdens pitstops is niet meer toegestaan, enkel bij een defecte band mag er vernieuwd worden. Deze maatregel moet ertoe leiden dat er met een hardere compound gereden wordt en zodoende iets aan snelheid wordt ingeboet.

3. Een motor moet in 2005 TWEE race-weekends gebruikt worden. Dit jaar mocht er maar één motor in één weekend gebruikt worden, dat heeft echter weinig aan snelheidsbeperking opgeleverd. De teams vermoeden dat de twee-race regel dit ook niet gaat brengen. Ze geloven dat er veel meer tests nodig zijn, wat Formule 1 enkel duurder maakt.

De belangrijkste regel wordt pas in 2006 ingevoerd. Dan worden de motoren verkleind naar 2.4 liter V8 motoren. Wel krijgen teams de mogelijkheid om met V10 motoren te rijden, mits die door de FIA in vermogen worden bijgesteld.

Alle regels zijn in feite onherroepbaar. Alle kansen om mee te beslissen in wijzigingen hebben de teams aan zich voorbij laten gaan. Achteraf protesteren zal dus weinig nut hebben. Dit zijn de regels en daar zullen ze mee moeten leven.

Jo Vleugels