Facts & Figures Interlagos circuit

Gepubliceerd op 19 oktober 2004 door Jo Vleugels

De laatste race dit jaar wordt gehouden in de Federale Republiek van Brazilië. Dit vierde grootste land ter wereld is vooral bekend door het Amazone gebied en Rio de Janeiro. Een land met een doorsnede van 6000 km! Het José Carlos Pace circuit ligt in Interlagos, midden in de verpauperde buitenwijken van São Paulo. Veel buitenlandse bezoekers maken niet graag de tocht naar dit Zuid-Amerikaanse land. Niet in het minst door de onveilige situatie rondom het circuit en de hoge mate van criminaliteit. Dat laatste is overigens niet helemaal terecht. Natuurlijk is de criminaliteit merkbaar. Vergeten wordt echter dat São Paulo een van de grootste steden van de wereld is. Daarbij komen de rijken der aarde in de meest verpauperde wijken van deze wereldstad. En hebben niet alle wereldsteden in de buitenwijken last van die criminaliteit?


weersomstandigheden in 2003

Niemand weet precies hoeveel inwoners São Paulo heeft. De schattingen lopen uiteen van 17 tot 20 miljoen inwoners. Gesticht in 1554, maar tot 1870 een slaperig klein stadje opgetrokken uit de modder, beslaat de agglomeratie nu meer dan 1500 km², dat is driemaal de grootte van Parijs.

Thans is São Paulo het economische en culturele centrum van Brazilië. Uit de stad komt 40% van de Braziliaanse industriële productie. São Paulo is de hoofdstad van de gelijknamige staat. Deze staat is het hart en de motor van de Braziliaanse economie. Eigenlijk hoort het gebied tot het rijkste wat Brazilië te bieden heeft. Maar door de relatieve rijkdom van de stad worden ook de armste aangetrokken uit het hele land. Die mensen vinden dan onderdak in de verpauperde voorsteden, waaronder Interlagos.


José Carlos Pace circuit

Het circuit zelf is zeer zwaar voor auto en coureur. Er wordt tegen de klok in gereden. Hoewel het niet het enige circuit is waar dit gebeurd, is Interlagos daar wel een stuk zwaarder in. Er zijn veel snelle, lange linker bochten waar de nekspieren het zwaar te verduren hebben. Tegen het eind van de race zien we dan ook vaker concentratieverlies bij de coureurs. Daarbij kan men echt niet van een gladde baan spreken.
Hobbelig, veel oneffenheden en sterk wisselvallige weersomstandigheden maken het heel moeilijk om een goede setup te vinden. Teams kiezen op Interlagos dan ook vaak voor extreme setups. Het ene team met heel veel downforce om ondanks de oneffenheden op het asfalt te blijven, het andere team met nauwelijks downforce omdat het een erg snel circuit is. Het volgas aandeel is 61%. Benzineverbruik en slijtage aan de remmen zijn doorgaans geen groot probleem.

De coureurs moeten een afstand afleggen van 305,939 km precies, verdeeld over 71 ronden. Het circuit heeft een lengte van 4309 m.


Kimi vorig jaar op het hoogste trapje..slechts voor vijf dagen

Vorig jaar won Giancarlo Fisichella de race met een Jordan. De beslissing hiertoe had nog heel wat voeten in de aarde en werd pas vijf dagen later bekend gemaakt. Het ronderecord is in handen van Michael Schumacher met een tijd van 1:14.755

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 39-43.
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 24-28 en 44-47
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 14-19, 35-39 en 52-58

In São Paulo is het vier uur vroeger dan in Nederland, zodat de volgende sessies verreden worden:

vrijdag 22 oktober
15.00 - 16.00 test sessie 1
18.00 - 19.00 test sessie 2

zaterdag 23 oktober
13.00 - 13.45 test sessie 3
14.15 - 15.00 test sessie 4
17.00 - 17.50 pre-kwalificatie
18.00 - 19.00 kwalificatie

zondag 24 oktober
19.00 - 33e Grand Prix van Brazilië

Jo Vleugels