Minardi verhuist compleet naar Italië

Gepubliceerd op 12 oktober 2004 door Jo Vleugels

Na enkele jaren flinke strubbelingen tussen het Engelse en Italiaanse deel van Minardi is de verhuizing naar Italië dit jaar een feit. Niet enkel de afstand tussen de twee Minardi fabrieken zorgde voor problemen, maar ook de samenwerking tussen het Engels en het Italiaanse personeel.
De fabriek in Engeland, Ledbury wordt zo goed als leeg verkocht. In mei is al een eerste aanzet gegeven om de totale faciliteiten in Faenza, Italië onder te brengen. In juni is een deel van de geavanceerde machinerie verkocht tijdens een eerste veiling. De spectaculairste veiling wordt echter in november gehouden. Op 18, 19 en 20 november zal het Britse veilinghuis Bache-Treharne via webcast een van de grootste Formule 1 veilingen ooit presenteren. Meer dan de helft van Paul Stoddart's verzameling F1 bolides zal daarbij verkocht worden. Daaronder auto's van Minardi, Arrows, Jordan, Tyrrell, Benetton, BAR en Brabham.

"Deze veiling met auto's die in de laatste tien jaar gebouwd zijn, vormt waarschijnlijk een van de belangrijkste veilingen ooit gehouden in Formule 1 kringen", sprak Paul Stoddart. "Veel Formule 1 auto's en onderdelen komen van vroegere teams, zoals Tyrrell en Arrows. Maar er zijn ook andere auto's, motoren en Formule 1 reserveonderdelen inclusief veel unieke stukken van BAR, Jordan en uiteraard Minardi. Potentiële kopers krijgen bovendien toegang tot honderden extra stukken, met verdere F1 auto's, maar ook met veel kleinere memorabilia en merchandise."

Met dit soort veilingen en verkopen van onderdelen heeft Paul Stoddart zijn privé-bezit opgebouwd. Hij weet als geen ander hoe dit aangepakt dient te worden om tot een grote opbrengst te komen.


Paul Stoddart

De verkoop heeft betrekking op Paul Stoddart's bedrijf European Formula Racing, welk in 1999 is opgericht. De laatste jaren deed het bedrijf ontwikkelingswerk voor Minardi, maar ook werden de tweezitters er onderhouden.
De fabriek in Ledbury is pas in 1999 gebouwd. Paul kocht toen van Ken Tyrrell het complete team over, behalve de racelicentie voor Formule 1. Met die racelicentie is BAR overigens de Formule 1 binnengekomen.

Alle apparatuur en onderdelen van Tyrrell verhuisden indertijd naar de fabriek in Ledbury. Naderhand heeft Paul Stoddart nog beslag kunnen leggen op een deel van de Arrows voorraden.
Men kon in Ledbury zelf motoren tunen en onderhouden. Paul Stoddart is in het bezit van de bouwlicentie van de Cosworth VJ Formule 1 motor. De Cosworth VJ heeft in 2001 in de Minardi dienst gedaan als European motor. Ook werden de motoren gebruikt om de tweezitters aan te drijven.

Het is nog niet bekend of met deze grote uitverkoop ook Paul's EFR (European Formula Racing) wordt opgeheven en wat de verdere plannen met de tweezitters zijn. De verwachte opbrengst van de veiling wordt geschat op 5 miljoen dollar, die rechtstreeks naar het budget van het Minardi team zouden gaan.
Door de nog steeds niet afgeronde verkoop van de Cosworth fabriek heeft het Minardi team problemen met het verkrijgen van een motor voor 2005. Paul Stoddart sprak bevreesd dat hij nog niet eens wist hoe ver Cosworth met de ontwikkeling van de nieuwe motor was, los van het feit of de fabriek weer tijdig leveren kan.
Doordat Paul Stoddart eigenaar is van de VJ Cosworth motor zou hij in uiterste noodzaak met deze oude motor het nieuwe seizoen kunnen ingaan. Iedereen begrijpt echter dat dit geen elegante oplossing zal zijn.

Jo Vleugels