scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Nieuwe veiligheidsmaatregelen

Gepubliceerd op 14 september 2004 door Jo Vleugels

In tegenstelling tot de vele besprekingen tussen de teams en de FIA over veranderingen in het Concorde Agreement is er inzake veiligheidsmaatregelen vrij gemakkelijk een besluit genomen.
Afgelopen zondag vergaderde in Monza de 'Formula One Technical Working Group'. Hierin zijn behalve de technische mensen van de FIA ook de technische directeuren van de teams betrokken. Vrij unaniem zijn er een aantal besluiten genomen die vanaf het seizoen 2005 ingevoerd worden om de veiligheid te vergroten.
Deze besluiten staan helemaal los van het Concorde Agreement en hoeven enkel nog goedgekeurd te worden door de World Motor Sport Council. Niemand verwacht daar nog problemen met de nieuwe maatregelen.

Wielbevestigingen
Elk wiel moet momenteel al zodanig bevestigd zijn, dat het niet meteen kan wegvliegen. De verbinding die nu is opgelegd moet vier keer de kracht kunnen weerstaan van het huidige systeem. In cijfers wil dat zeggen dat het wiel een kracht van 32 ton moet kunnen trotseren, voordat de verbinding kan breken. Men bereikt dit door in plaats van Kevlar verbindingen nu metalen te gebruiken.

Hoofdsteunen
Onderzoek heeft aangetoond dat de dikte van de zijdelingse hoofdsteunen van de coureurs een groot verschil kan maken bij een crash. De dikte moet vanaf volgend jaar 100 mm in plaats van 75 mm zijn.


honderden kleine, scherpe, stukjes carbonfibre

Gebruik van carbonfibre
Zoals op deze site al eerder bericht was dit een van de grote eisen. Het probleem is dat bij een relatief kleine schade zeer veel scherpe stukjes afbreken van de carbonfibre. Deze stukjes zorgden al verschillende malen voor kapotte banden en daardoor voor gevaarlijke situaties.
De nieuwe maatregelen schrijven voor dat makkelijk af te breken onderdelen, zoals voorvleugels, barge boards en kleinere aerodynamische delen geen buitenkant meer mogen hebben van carbonfibre, maar van bijvoorbeeld Kevlar. Dit zou het aantal scherpe deeltjes bij schade met 80% verminderen.

Voor alle duidelijkheid: deze aanbevelingen moeten nog door de World Sport Council goedgekeurd worden. Deze hebben echter nog niet vaak voorstellen van de 'Technical Working Group' afgewezen.

Jo Vleugels