scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Carbon onderdelen verboden?

Gepubliceerd op 08 september 2004 door Jo Vleugels

Afgelopen maandag presenteerde Charlie Whiting in naam van de FIA aan alle teams een aantal pakketten waar ze uit moeten kiezen om de komende jaren Formule 1 veiliger en betaalbaarder te maken. Doordat de teams er niet voor 6 september onderling uit zijn gekomen, had de FIA het recht hun enkele pakketten dwingend op te leggen.
De belangrijkste wijziging hierin is het gebruik van V8 2,4 liter motoren vanaf 2006. Hier wil de FIA beslist aan vasthouden. De teams zijn nu aan zet om hun keuzes bekend te maken. Onder meer mogen ze zelf aangeven of het grootste deel van de inkrimpingen op aerodynamisch gebied komen te liggen of op het gebied van de motoren. Kiest men bijvoorbeeld om nauwelijks wijzigingen aan de voorzijde te doen, dan worden de barge boards verboden. Er mag ook tussen de pakketten gecombineerd worden. De FIA heeft daarin het laatste woord.

Helemaal los van deze besprekingen, die in het Concorde Agreement zijn vastgelegd, is er door de FIA een eis neergelegd om op heel korte termijn twee veiligheidsregels in te voeren:

1) het totale verbod op gebruik van materialen die scherpe onderdelen op het circuit kunnen achterlaten na een crash.

2) het reduceren van het totaal toegestane gewicht. Momenteel neemt bijna elk team ballast mee. Deze ballast zou van het gewicht afkunnen om zodoende de energie te verminderen bij een crash.

Vooral punt 1 zal voor veel protesten gaan zorgen, daar immers het carbon voor scherpe onderdelen zorgt. Een materiaal dat praktisch onvervangbaar is in zijn gewichtsklasse. Aanstaande maandag zal over deze twee punten vergaderd worden.

Jo Vleugels