Circuit Spa en Kimi Räikkönen winnaar, Schumacher Wereldkampioen.

Gepubliceerd op 29 augustus 2004 door Jo Vleugels

Hoewel Michael Schumacher het deze race tegen de vechtlust van Kimi Räikkönen moest afleggen, wist hij toch beslag te leggen op zijn zevende wereldtitel. Deze titel viel een heel klein beetje in het niet doordat het publiek zonder meer de mooiste race van het jaar werd voorgeschoteld.


Verdiend podium voor alle drie

Na deze race mag iedereen zich best afvragen waarom alle echte fans vorig jaar de annulering van de 'Spa race' zonder veel morren accepteerden.
Met de moderne circuits, ontworpen met het ideale uitzicht van de televisiecamera's voor ogen, is het verleidelijk om Spa-Francorchamps te beoordelen als één van de vele. De allereerste bocht van het circuit liet echter al zien dat je dit fantastische rijderscircuit nooit mag minachten. Dat was toch bij enkele rijders weer het geval.

Drie keer moest de safety-car op het circuit voor een rustpauze zorgen. Kimi Räikkönen moest daarbij twee keer Michael Schumacher achter zich houden. Dit deed hij op een zeer professionele manier en uiteindelijk bezorgde hem dat de overwinning van deze sensationele Grand Prix. Ook het feit dat Kimi in het begin van de race nog wat probleempjes met zijn auto had, maakt zijn overwinning nog verdienstelijker.


Simply the best!

Schumacher zou waarschijnlijk graag gewonnen hebben, maar zijn tweede plek was ook voldoende om zijn wereldkampioenschap voor dit jaar zeker te stellen. Voor Rubens Barrichello was slechts een derde plek weggelegd. 'Slechts', omdat hij misschien meer had kunnen halen als hij zijn achtervleugel niet had beschadigd.

Op plaats vier en vijf arriveerden achtereenvolgens Felipe Massa en Giancarlo Fisichella. Daarna volgden Christian Klein, David Coulthard en Panis die ook nog een punt pakte.

Waarschijnlijk zullen Renault, Williams en BAR niet zo gelukkig op deze race terugkijken dan het grootste deel van het publiek. De drie mede-top teams konden geen enkel punt bemachtigen.


de eerste bocht

De start was zoals gebruikelijk voor de Renaults. Jarno Trulli pakte meteen een kleine voorsprong. Verbazender was dat Alonso relatief gemakkelijk voorbij Michael Schumacher kwam. Later in de wedstrijd bleek dat de Renaults niet alleen voordeel van hun goede startsysteem hadden, maar ook minder benzine aan boord voerden. David Coulthard gebruikte zijn vierde startpositie ook prima en wist ook voor Michael Schumacher de eerste bocht te nemen.

Achter de koplopers was het een kleine duw in La Source van Kimi Räikkönen op Massa die een hele serie van incidenten inleidde tot boven op Eau Rouge. Takuma Sato en Mark Webber raakten elkaar. Bruni spinde met zijn Minardi en Pantano reed in de Minardi. Zo waren er na een paar honderd meter racen al vier uitvallers.


Een hoofdrol voor deze auto!

Na de safety car situatie wist Kimi Räikkönen tijdens een verrassende inhaalmanoeuvre Michael Schumacher te verschalken.
Maar ook Montoya kon laten zien dat hij af en toe briljante momenten heeft door Schumacher buiten om te verrassen in de nieuwe Bus Stop chicane.
Een stukje later in de wedstrijd wilde Montoya op dezelfde plaats Jarno Trulli passeren. Juan Pablo probeerde de binnenkant van de chicane, maar Trulli gaf hem te weinig ruimte. Hierdoor moest Jarno Trulli afhaken en kon maar nauwelijks een grotere crash voorkomen. Hoewel het op een race-incident leek willen de stewards deze actie nog nader onderzoeken.

Michelin maakte geen naam en faam tijdens deze race. Verschillende banden gingen stuk, met als figuurlijk en letterlijk klapstuk een exploderende band van Jenson Button. Button verloor uiteraard de controle over zijn wagen en ramde daardoor de Minardi van Zsolt Baumgartner. Dit zorgde voor weer een safety car situatie. Waarschijnlijk gaat de FIA onderzoek doen naar dit soort ongevallen. Exploderende banden passen immers niet in de veiligheidsnormen die de F1 moet uitdragen.


Montoya vraagt Trulli beleefd een stukje opzij te gaan..

Zeer uitgekiend was weer de pitstop van Michael Schumacher tijdens deze safety car situatie. Hij kwam direct achter Kimi Räikkönen weer de baan op. Tijdens het langzame rijden moest Pizzonia zijn Williams aan de kant zetten met versnellingsbakproblemen. Pizzonia had hier duidelijk emotionele problemen mee en de tranen in de ogen staan, wat eigenlijk best verklaarbaar was omdat hij een prima race reed.

Räikkönen reed zeer slim weg achter de safety-car en wist Schumacher prima op afstand te houden. Montoya zal ook niet blij zijn met Michelin omdat een kapotte band hem zijn derde plaats kostte.

De sensatie was nog niet ten einde want Coulthard reed achter op Klien's Jaguar aan het eind van Eau Rouge, zodat weer een nieuwe safety car situatie van toepassing werd verklaard.

Met nog enkele rondes te gaan was het ook sneu voor Ricardo Zonta in de Toyota om zijn zekere vierde plaats letterlijk in rook op te zien gaan met een flinke blow-up.


Kimi, verdienstelijk winnaar van deze race.

Kimi Räikkönen wist de laatste ronden de druk van Schumacher goed te weerstaan en werd verdienstelijk winnaar van een fantastische Belgische Grand Prix!

Jo Vleugels