Ferrari, einde van een gouden tijdperk

Gepubliceerd op 16 augustus 2004 door Jo Vleugels

Het gouden Ferrari vijftal: Jean Todt, Ross Brawn, Michael Schumacher, Rory Byrne en Paolo Martinelli. Ze stoppen allen naar alle waarschijnlijkheid in 2006. En dan?

Jean Todt is zonder twijfel de man die dit team gebouwd, bij elkaar gehouden en gemotiveerd heeft. Dat leidde uiteindelijk tot het wereldkampioenschap constructeurs in 1999. Daarna was het de beurt aan Michael Schumacher om te continueren wat Todt had opgebouwd. Jean Todt is misschien de enige man in de hele Formule 1 wereld die het woord aimabel kent. Als hij lacht, dan meent hij dat met zijn hart. Zo'n man is praktisch onvervangbaar bij Ferrari. Toch is hij ook aan zijn laatste twee jaar bezig.


Gouden vijftal

Een van de moeilijkere te vervangen mensen is natuurlijk de ontwerper van de auto, Rory Byrne dus. Niet alleen is hij één van de belangrijkste mensen bij Ferrari, maar ook degene die de langste 'vervangtijd' heeft. Ferrari heeft dat inmiddels geregeld. Aldo Costa wordt de nieuwe ontwerper bij Ferrari. "De auto van 2005 wordt door de tandem Byrne en Costa ontworpen", bevestigde Ross Brawn aan de Gazetta dello Sport. De Ferrari van 2006 wordt door Aldo Costa alleen ontworpen, met enkel nog een toeziend oog van Rory Byrne. Daarna zal Costa het alleen moeten doen.

Jean Todt kan blij zijn dat de Scuderia als een geoliede machine werkt, want er zijn tekenen dat het glorieuze vijftal geen uitdaging meer ziet in hun werkzaamheden. Er zijn weinig prikkels meer te halen en dat werkt op den duur funest. Om die reden is Todt al begonnen met een reorganisatie die alle kopstukken moet vervangen.

De benoeming van Aldo Costa is de eerste stap hiertoe. Costa werkt trouwens reeds sinds 1996 bij Ferrari, daarvoor deed de 44-jarige ingenieur al acht jaar Grand-Prix ervaring op bij Minardi.
Momenteel heeft Aldo Costa de leiding over het technisch departement bij Ferrari dat verantwoordelijk is voor alle berekeningen. "Genialiteit en creativiteit vormen de basis voor een prima constructeur", aldus Costa. "Maar bij Ferrari heb ik geleerd dat in elke afdeling, in elk hoekje topkwaliteit geleverd moet worden om een winnend team te worden."

Ook bij de andere topfuncties tekenen zich reeds de opvolgers af.
De rechterhand van Jean Todt, teammanager Stefano Domenicali, is in opleiding om de zware taak van Todt over te nemen. Race-ingenieur Luca Baldisseri, de voormalige verantwoordelijke voor Schumacher's auto, is de geplande opvolger van Ross Brawn. Baldisseri was bijvoorbeeld de man met het geniale idee om vier pitstops te maken in Magny-Cours. Luca heeft bewezen dat hij met strategie en tactiek net zo slim kan omgaan als Ross Brawn.

Paola Martinelli, verantwoordelijk voor de Ferrari motoren heeft reeds een deel van zijn taken afgestoten aan Mattia Binotto. Binotto heeft de verantwoording voor de motoren reeds tijdens de races. Hij zal op niet al te lange termijn als opvolger van Martinelli gepresenteerd worden.


coureur 2006 nog onbekend

Enige vraagteken binnen de Scuderia is nog Michael Schumacher. Zijn uitspraak: "Ik blijf racen zo lang het me plezier oplevert" kan betekenen dat hij binnen een maand stopt, maar ook dat hij nog enkele jaren zal doorgaan. Opvallend bij alle opvolgers is de tendens dat Ferrari weer terug naar zijn oorsprong schijnt te gaan en waar mogelijk Italiaans personeel inzet. Of dit een rol gaat spelen bij de opvolger van Schumacher is niet bekend.

Of het volgende vijftal: Aldo Costa, Stefano Domenicali, Luca Baldisseri, Mattia Binotto en een nieuwe coureur net zo succesvol gaat worden als hun illustere voorgangers zal de toekomst moeten uitwijzen.

Jo Vleugels