B.A.R. vs Williams, the next episode

Gepubliceerd op 12 augustus 2004 door Martin Zoon

De messen worden geslepen. Vandaag werd bekend dat B.A.R. zich heeft verzekerd van de diensten van top-advocaat Mark Gay, partner van het vermaarde Britse kantoor ‘Denton Wilde Sapte’. Deze aanstelling wordt gezien als een belangrijke (morele) stap op weg naar het aanstaand juridisch steekspel om de diensten van Jenson Button in 2005.
Gay, die tevens kaderlid is van de ‘British Association for Sport & Law’, heeft zich bewezen als vertegenwoordiger van de Britse regering in sportaangelegenheden, alsmede van de Britse voetbal- en atletiekbond en is teambaas Dave Richards aanbevolen door ‘F1-supremo’ Bernie Ecclestone, himself.


Jenson Button beperkt zich voorlopig tot datgene waar hij goed in is, …. racen

De verwachting is dat komende weken en maanden het nieuws rondom de ‘Button-soap’ voor een behoorlijk deel het F1-nieuws zal beheersen. Iedere stap van één van de hoofdrolspelers zal worden uitgelicht en tot in den treuren worden geanalyseerd. Jenson Button zal in de pitstraat maar met zijn ogen hoeven te knipperen richting de Williams-pitbox en beide kampen zullen, met behulp van de media, het direct uitvergroten tot een ‘conspiracy theory’ waarbij de jonge Brit zijn B.A.R. wellicht als 3e bolide van zijn nieuwe werkgever zal laten rondrijden.
Achterdocht en politiek zullen regeren en het publiek zal het moeten filteren tot normale proporties. Formule 1 in al zijn glorie, eigenlijk.


Frank Williams in conclaaf met Bernie Ecclestone

In het kader van de normale nieuwsverzorging kan overigens gemeld worden dat de financiële bonus, waarover gisteren bekend werd dat deze nog niet door B.A.R. aan Button was betaald, inmiddels op Jenson’s rekening is bijgeschreven. Een bron binnen het team van B.A.R. bevestigt dit.
Het zou hier gaan om een bedrag van 60.000 dollar per behaald WK-punt. Een snelle blik op de WK-stand leert ons dat Button dus inmiddels zo om en nabij de 3,6 miljoen dollar bij elkaar getrapt heeft. Niet geheel vreemd derhalve, dat ons het gevoel bekruipt dat de leiding van B.A.R. tijdens de onderhandelingen met John Byfield, Buttons manager, niet al te veel vertrouwen had in de ontwerpers van de B.A.R. 006 en motorenleverancier Honda …
Echter, licht gloort aan het einde van de tunnel; wellicht kan Frank Williams namelijk bewogen worden om deze forse ‘verliespost’ enigszins te compenseren. Wordt vervolgd!

Martin Zoon