"Facts and Figures" over de Hungaroring

Gepubliceerd op 10 augustus 2004 door Jo Vleugels

Aanstaand weekend is het al weer zover: de zomervakantie van de Formule 1 is voorbij. Het circus strijkt neer op de Hungaroring, zo'n 19 kilometer buiten Boedapest. Het circuit is mooi gelegen in een vallei temidden van een heuvelachtig landschap. Deze vallei zorgt voor het unieke feit dat toeschouwers vanaf elk punt bijna 80% van het circuit kunnen overzien. Over belangstelling mag de Hongaarse Grand Prix niet klagen. Jaarlijks trekken veel Duitsers, Oostenrijkers en Italianen de grens over om deze race te bezoeken. Het is nog vakantietijd, de prijzen zijn er redelijk en het is er meestal goed weer.

De Hungaroring is na Monaco het langzaamste circuit op de Grand Prix kalender. Ook de inhaalmogelijkheden zijn zeer beperkt. Dat is altijd al zo geweest, maar toch wist Nigel Mansell in 1989 de race te winnen komend vanaf een 12e startplaats! Het circuit is smal. Op veel plaatsen maar 10 tot 11 meter breed. Toch kunnen er op het 900 meter lange rechte stuk bij start-finish snelheden van 320 km/u gehaald worden. Dit rechte eind is pas vorig jaar geopend en was voorheen 200 meter korter.

Het Hongaarse circuit is een van de veiligste circuits ter wereld en technisch goed uitgerust. Er is een hoogteverschil tussen het laagste en hoogste punt van maar liefst 36 meter. De sterkste helling is 6,7%.


de Hungaroring

Eigenlijk was Hongarije tweede keuze voor Bernie Ecclestone. Begin tachtiger jaren heeft Bernie alles in het werk gesteld om een GP achter het 'IJzeren Gordijn' te krijgen en wel in Moskou. Toen dat na verschillende jaren proberen niet lukte, koos hij voor Hongarije. De Hungaroring werd in 1985 in slechts zeven maanden aangelegd zodat er in 1986 de eerste Grand Prix op gereden werd. Destijds kwam er een enorme menigte op af van maar liefst 200.000 bezoekers!

De coureurs moeten een afstand afleggen van 306,670 km precies, verdeeld over 70 ronden. Het circuit heeft een lengte van 4381 m.

Vorig jaar won Fernando Alonso de race voor Kimi Räikkönen. Het circuit is vooral voor de Renaults zeer geschikt omdat deze een van de betere traction controls hebben. Doordat het circuit in verhouding langzaam is kan er veel tijd gewonnen worden met snel weg accelereren.
Een groot voordeel kan het weer dit weekend zijn. Voor donderdag en vrijdag zijn er regenbuien gemeld en voor zaterdag en zondag mooi zonnig weer. De voorafgaande regenbuien kunnen voordelig uitpakken omdat het circuit normaal gesproken erg stoffig is voor een Grand Prix.

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 44-48
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 20-32 en 45-56
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 19-22, 35-39 en 53-57

Boedapest heeft dezelfde tijd als Nederland, zodat de volgende sessies verreden worden:

vrijdag 13 augustus
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2

zaterdag 14 augustus
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 14.00 pre-kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie

zondag 15 augustus
14.00 - Hongaarse Grand Prix, race

Jo Vleugels