Safety Car

Gepubliceerd op 22 juli 2004 door Jo Vleugels

Sinds 1996 mag Mercedes-AMG de safetycars leveren aan de Formule 1. Begon het met een C 36 AMG, werd dat vervolgens een CLK 55 AMG (1997), de CL 55 AMG (2000), de SL 55 AMG (2001) en de CLK 55 AMG (2003). In Silverstone mocht dit jaar de zesde generatie Mercedes-AMG zijn opwachting maken: de SLK 55 AMG. Tijd voor een kijkje achter de schermen van de safety-car.

In 1967 werd door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher in Grossaspach het bedrijfje AMG opgericht. A (Aufrecht) M (Melcher) en G (uit Grossaspach) is inmiddels uitgegroeid van een klein ingenieursbureau in een oude molen tot een hypermoderne fabriek waar de motoren van de Mercedes topmodellen worden gebouwd.


SLK 55 AMG

Het is geen sinecure om een veld van Formule 1 bolides aan te voeren op een manier die iedereen tevredenstelt. De baancommissarissen willen de laagste snelheid in verband met de veiligheid, de teambazen eisen de hoogste snelheid omdat hun banden een bepaalde temperatuur nodig hebben en de koeling door de rijsnelheid onmisbaar voor de motor is.

Geen enkele normale personenauto kan aan alle eisen voldoen, zeker de maximale bochtensnelheid is te laag. Daarom zien we dan ook een gemodificeerde safety-car. Het remsysteem is geheel verwijderd en vervangen door een zeer geavanceerd systeem. Er zit een ander chassis onder, de koeling is gewijzigd en het uitlaatsysteem is een ontwerp speciaal voor de Formule 1 circuits.
Ook zijn er modificaties nodig waar niet direct iedereen aan denkt. De safety-car heeft een uitgebreide communicatie module, met verschillende radiokanalen, tv-monitoren en camera's aan boord. Dat vergt weer een geheel gescheiden elektrisch circuit dat ook nog eens een behoorlijk vermogen kan leveren.


...op het circuit in aktie

De SLK 55 AMG op het circuit is ook bijna 100 kg lichter dan de normale straatversie, terwijl er nog een hoop extra apparatuur en verstevigingen in geplaatst zijn. Het veelvuldig gebruik van carbonfiber was een eerste vereiste om dit gewicht te bereiken. Om de meest gekke plaatsen is deze gewichtsbesparing gerealiseerd. Bijvoorbeeld is er 4 kg bespaart op de kabelbomen die extra's en luxe dingen bedienen.
Om een zo optimaal mogelijke gewichtsverdeling te krijgen is de accu en het reservoir voor de ruitenwisservloeistof bijvoorbeeld naar de kofferbak verplaatst. De wegligging van deze auto is mede door de betere gewichtsverdeling een stuk beter dan zijn normale uitvoering.

In plaats van de standaard 18 inch banden, is de safety-car uitgerust met speciale zeer lichte 19 inch velgen. Hierop gemonteerd 235/35 R19 voorbanden en achter 265/30 R19. Het chassis is een stuk stijver en kan daardoor een hogere bochtensnelheid halen. Opvallend is de zeer exacte en direct reagerende besturing. Er is echt wel een ervaren coureur nodig om deze auto veilig over het circuit te leiden!

Langzaam rijdende Formule 1 bolides is een relatief begrip. De safety-car moet snelheden tot 240 km/u rijden om de F1 wagens hun 'langzame' rondjes te laten maken.


hoge bochtensnelheid

Bernd Mayländer is de 1e coureur voor de safety-car. Voordat dit jaar op Silverstone de SLK 55 AMG werd ingezet, zijn er heel wat testrondjes op verschillende circuits verreden. Bernd heeft daarbij alle tests zelf gedaan om een goed gevoel met de auto te krijgen.

Motorisch is de 5.5-liter V8 AMG motor niet erg verschillend van de standaarduitvoering. De motor levert 265 kW/360 pk en zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 beneden de vijf seconden. Door het gebruik van speciale uitlaten is het geluid wel speciaal aangepast aan de F1 liefhebber. Een beetje reclame moet kunnen dachten ze bij Mercedes.

Voor de koeling zijn er wel weer wat extra's geïnstalleerd: twee koelingen voor de motorolie en een grotere aparte koeler voor de versnellingsbakolie. Ook op de achterbrug is een aparte koeling aangebracht die het differentieel koelt. De luchtstroom wordt via een diffuser langs de achteras geleid om te voorkomen dat de olie in de as oververhit raakt.

Al met al geen gewone auto, deze SLK 55 AMG. Als hij de volgende keer weer wordt ingezet, weten we in ieder geval dat er een behoorlijke brok techniek in verwezen zit.

Jo Vleugels