Facts & Figures Hockenheimring

Gepubliceerd op 20 juli 2004 door Jo Vleugels

In 1939 bouwde Mercedes-Benz de Hockenheimring als hogesnelheids testcircuit voor de Tripoli Grand Prix. Het Italiaanse circuit bij Tripoli was het snelste ter wereld en er waren nergens testmogelijkheden voor die snelheden.
Voordat de Hockenheimring echt tot ontwikkeling kon komen, brak de oorlog uit. Na de oorlog was het al snel de Nürburgring die tot nummer één circuit in West-Duitsland genomineerd werd. In de jaren zestig werd het circuit gemoderniseerd door Nederlander John Hugenholz. Zoals op zoveel circuits is het de dood van een coureur waardoor het circuit herinnerd wordt. Op Hockenheim is dat Jim Clark die in 1968 om het leven kwam tijdens een Formule 2 race.

In 1970 trok de Formule 1 naar Hockenheim, maar enkel omdat de Nürburgring absoluut te gevaarlijk was. Na een renovatie van de Nürburgring trok het Formule 1 circus weer net zo makkelijk terug.
Veiligheid heeft steeds een essentiële rol gespeeld tussen de twee concurrerende circuits. Het grote ongeluk van Niki Lauda op de Nürburgring in 1976 was aanleiding om de Duitse Grand Prix toch aan de Hockenheimring toe te wijzen, omdat dit het enige alternatief was.


Hockenheimring

De opkomst van Michael Schumacher zorgde ervoor dat de Hockenheimring veranderde in een jaarlijks groot feest voor de Duitsers. De publiekscapaciteit was echter veel te klein om te voldoen aan de financiële eisen van Formule 1. In 2001 werd dan ook begonnen met een grootscheepse verbouwing. Niet alleen de faciliteiten werden onder handen genomen, ook het circuit zelf kreeg een heel ander karakter en werd een stuk korter. In 2002 was de vuurdoop voor F1 auto's. Dus komende race is eigenlijk pas de derde Grand Prix op deze Hockenheimring.

De vernieuwde Hockenheimring heeft in totaal 17 bochten, waarvan een deel is aangelegd om gemakkelijk in te kunnen halen. Na de start-finishlijn komen de coureurs via de niet zo moeilijke Nordkurve op een 500 m. recht stuk. Hierna de toegang tot Parabolica: een lichte bocht van 1.047 meter waar snelheden tot 320 km/uur gehaald worden.

Als we zien dat Michael Schumacher vorig jaar zijn snelste ronde wist te voltooien in 1:16.081 en Juan Pablo Montoya deed dat in 1:14.917, dan mogen we bijna aannemen dat Hockenheim geen ideaal circuit voor Bridgestone banden is.
Het zou kortzichtig zijn om dat enkel bij het bandenmerk te zoeken. Belangrijk op Hockenheim is een felle, sterke motor die vooral krachtig accelereert. Na een langzame bocht snel wegkomen is van wezenlijk belang om hier een goede tijd te kunnen neerzetten.

Met 63% volgas en als langste volgas stuk 14.9 seconden, kunnen we spreken van een hogesnelheidscircuit. Het binnengedeelte met enkele langzame bochten zorgt er weer voor dat het geen gemakkelijk circuit is. In totaal is het circuit 4,574 km lang, waardoor er 67 ronden afgelegd moeten worden om de benodigde 306.458 km te rijden.

Vorig jaar was Juan Pablo Montoya een absolute winnaar: hij wist pole-position te pakken, maakte de snelste ronde, brak het ronde record tot 1:14.917 en won de Duitse Grand Prix.

Pitstops kunnen (waarschijnlijk) gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 20-27
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 12-16 en 28-33
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 13-19, 26-32 en 40-50

We hebben geen tijdverschil met Duitsland, zodat het volgende schema zowel lokale, als onze tijd is:

vrijdag 23 juli
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2

zaterdag 24 juli
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 13.50 pre kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie

zondag 25 juli
14.00 - race

Veel kijkplezier gewenst!
Jo Vleugels