Facts & Figures circuit Magny-Cours

Gepubliceerd op 29 juni 2004 door Jo Vleugels

Het circuit Nevers, Magny-Cours ligt dichtbij de plaats Nevers, maar dat is dan ook ongeveer het enige wat dichtbij is gelegen. Op drie uur rijden ten zuiden van Parijs spreekt iedereen van 'in the middle of nowhere'. Met het circuit zelf is eigenlijk helemaal niets mis, maar het gebrek aan uitgaansgelegenheden, hotels en ander vertier rondom het F1 gebeuren maakt Magny-Cours niet tot de meest geliefde race bij de teams. De officiële opening voor Grand Prix was in 1991 na een ingrijpende verbouwing van het oude club circuit. Niemand minder dan President Mitterand maakte zich sterk voor het circuit. De president groeide in de directe omgeving van Nevers op, wat zeker van belang zal zijn geweest. In de loop der jaren is de politiek rondom Magny-Cours nooit verdwenen. Het ene jaar is het tabaksreclame, het andere jaar televisierechten. Steeds zorgt wel iets ervoor dat er deining rondom het doorgaan van de Franse Grand Prix in Magny Cours is.

Het jaar 1999 is belangrijk, omdat toen de laatste spectaculaire race gereden is. Verschillende weersomstandigheden zorgden toen voor de een na de andere verrassing. De jaren erna zijn het technisch gezien mooie races geweest, maar niet zo erg spectaculair.

Michael Schumacher's mening over Magny-Cours: "De eerste twee bochten zijn erg belangrijk: de supersnelle linkerbocht gevolgd door de heel lange rechterbocht testen echt de vakkundigheid van de coureurs! Ik houd wel van Magny-Cours. Alhoewel de ligging rampzalig is, vind ik de lay-out van het circuit heel erg geschikt. Vooral na de wijzigingen van de laatste chicane in 2002."


Circuit Magny-Cours

Het is een modern circuit met een mooie mix van snelle en langzame bochten. De Estoril bocht is misschien wel een van de moeilijkste op de racekalender. De meest gebruikte set-up is een gemiddelde downforce met een iets lagere rijhoogte dan normaal. Technisch verlangt een rondje Magny-Cours best veel van een coureur. De baantemperatuur levert hier nog wel eens problemen op, omdat deze erg kan fluctueren en vaak geen ronde hetzelfde blijft. Voor de bandenleveranciers is het geen gemakkelijk circuit, vooral de linkervoorbanden slijten erg snel. Er is één prima punt om in te halen: iemand uitremmen voor de hairpin Adelaide.
Het benzineverbruik is gemiddeld: elke tien kilo brandstof zorgen voor ongeveer 0,3 seconden tijdwinst of verlies.

Een blamage was de uitval van beide Renaults in 2003. Net in hun thuisland Frankrijk. Het Renault team zal er dus dit jaar zeker alles aan doen om hier goed voor de dag te komen.

De totale afstand van het circuit is 4411 meter. Er worden 70 ronden afgelegd om zo tot 308,586 totaal afgelegde kilometers te komen.
Vorig jaar wist Ralf Schumacher de race op zijn naam te schrijven. Het ronderecord is voor Montoya met een tijd van 1:15.512.

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 36-44
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 20-30 en 40-50
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 16-22, 32-38 en 48-54

Er is geen tijdverschil met Nederland, zodat de volgende tijden behalve lokaal, ook Nederlandse tijden zijn:

vrijdag 2 juli
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2

zaterdag 3 juli
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 13.50 pre-kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie

zondag 4 juli
14.00 - GP van Frankrijk, Magny-Cours

De mening van de bandenfabrikanten:

Bridgestone:

Hisao Suganuma, technisch manager: "Gezien vanuit het oogpunt van bandenslijtage is Magny-Cours een zwaar circuit. Vooral de snelle acceleratie na de langzame bochten is funest voor de band. Het is belangrijk dat coureurs zich bewust zijn van de zware druk die op de achterbanden ontstaat. Het circuit heeft een zeer vlakke en gladde asfaltlaag. Hierdoor kan de temperatuur van de band snel oplopen."

"Om een snel rondje af te kunnen leggen is een goede samenwerking tussen team en coureur nodig, vooral in de tweede sector. Het is een kwestie van geven en nemen. Ook al omdat we in 2003 hier niet konden winnen, zullen we onze uiterste best doen om weer in de winning mood te komen, hier in Frankrijk."

Michelin:

Pierre Dupasquier, motorsport directeur: "Het is jammer dat we door omstandigheden niet konden winnen in Amerika, twee weken geleden. We zijn echter verheugd dat veel mensen vinden dat Michelin banden een technische voorsprong bieden aan een team."

"Uiteraard is het fijn om op eigen bodem te rijden, maar we benaderen de Franse Grand Prix op dezelfde manier als elke andere race. Lokale omstandigheden bieden hier ook geen voordeel, omdat het circuit niet wordt gebruikt om te testen. Wel is het zo dat we goed bekend zijn met de subtiele nuances van Magny-Cours. Dat hebben we vorig bewezen met het Williams team door een dominante één-twee te scoren op Michelin rubber."

Jo Vleugels