scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Indianapolis, 'challenge' voor bandenfabrikanten

Gepubliceerd op 17 juni 2004 door Martin Zoon

Het circuit van Indianapolis, waar komende zondag de 9e race van dit seizoen wordt verreden, vormt een ware uitdaging voor de twee bandenleveranciers van het F1-circus, Bridgestone en Michelin.
Het circuit is ‘opgebouwd’ uit twee totaal verschillende delen: een bochtig middengedeelte en een lang, min of meer, recht stuk. Zoals gezegd ‘min of meer’, daar het echte rechte stuk met start-finish onderdeel is van de beroemde ‘oval’, net als de langgerekte bocht die er naartoe leidt.


Het team van McLaren lijkt er uit te zijn, … wat de bandentypes betreft, dan.

Vanaf het moment dat de bolides de ‘oval’ oprijden trappen de coureurs het gaspedaal zover mogelijk in, om het pas na ruim twintig seconden voor het eerst weer los te laten. Pierre Dupasquier van Michelin geeft aan dat dáár de moeilijkheden mee beginnen: “We hebben banden moeten ontwikkelen die de warmteopbouw kunnen weerstaan van zo’n lang stuk volgas rijden. Tegelijkertijd moet het rubber genoeg grip bieden voor het middengedeelte van de baan.”

Die tegenstrijdigheid in de eigenschappen van de banden maakt maken van de juiste keuze dus lastig. “Feitelijk kun je stellen dat we met zachte banden willen rijden, die ook nog eens goed tegen de hitte kunnen” aldus Hisao Suganuma, de technische man van Bridgestone. “Het weer is ook erg belangrijk dit weekend. De race wordt zo’n drie maanden eerder verreden dan voorgaande jaren, zodat we rekening moeten houden met hogere baantemperaturen. En de weerberichten voor het weekend laten ook een goede kans op wisselende weertypes zien, dus het zou zomaar zo kunnen zijn, dat we de regenbanden voor het eerst dit seizoen ècht zullen moeten gebruiken.”

Bridgestone neemt zo’n 1400 banden mee naar Indianapolis. De teams hebben daarbij de keuze uit vier droogweerspecificaties, die vallen in de categorie zacht tot middelzacht. Vanzelfsprekend hebben de Japanners ook één natweerband en één ‘full wet’ in het vliegtuig geladen. De droogweerbanden die Michelin naar Amerika heeft gevlogen zijn gekozen gedurende de laatste tests op Monza en Silverstone.

Martin Zoon