Jordan en Minardi spil in het grote geld spel van Formule 1

Gepubliceerd op 17 juni 2004 door Jo Vleugels

Het blijkt dat achter de schermen de strijd tussen de autofabrikanten en Bernie Ecclestone langzaam escaleert. Het is een al jaren durende strijd die de laatste tijd weer erg oplaait.
De autofabrikanten willen de 73-jarige Bernie Ecclestone uit de serie weg hebben. Daar is ook geen enkele ruimte tot onderhandeling. Het heeft niets te maken met geld, maar met de oneerlijkheid van Bernie. Er zijn keiharde beloftes gedaan die gewoon niet nagekomen worden.

Volgens berichten in het betrouwbare Duitse blad 'WirtschaftsWoche' van deze week is de situatie penibel. "Zoals de verhoudingen momenteel liggen hangt de hele serie aan een zijden draadje", citeert het blad een insider. "De autofabrikanten willen maar één ding: Ecclestone alle macht ontnemen en zelf de Formule 1 besturen." De vijf verenigde fabrikanten (GPWC) zijn DaimlerChrysler, BMW, Fiat, Ford en Renault.

In een overeenkomst die op 19 december 2003 afgesloten is tussen SLEC en de autofabrikanten en waarvan een kopie bij de eerder genoemde WirtschaftsWoche ligt worden keiharde afspraken gemaakt. De teams ontvangen 50% van de winst voor belastingen, rente en afschrijvingen van de SLEC en al haar dochterondernemingen, staat in die overeenkomst. Daarnaast ontvangen de teams een betaling met terugwerkende kracht over het lopende seizoen van in totaal 165 miljoen dollar. Zowel de eerste als de tweede afspraak worden niet nagekomen door Bernie. Geen enkele dollar is uit zijn goed dichtgeknepen beurs gekomen.


Hedendaagse Formule 1?

De GPWC heeft nu een nieuw idee om als heet hangijzer in te brengen. De financieel aan de afgrond hangende teams Jordan en Minardi moeten als breekijzer gaan fungeren. De twee mindere teams zijn tot op dit moment nog voorstander van Ecclestone's doen en laten. Minardi onder meer door een deelneming die Ecclestone in het team heeft genomen.

Men wil beide teams overbruggingskredieten aanbieden en tegen gunstige tarieven goede motoren gaan leveren. Uiteraard niet als pure liefdadigheid, maar om de teams op de hand van de GPWC te krijgen. We weten niet wat met die kredieten en motoren gaat gebeuren zodra de autofabrikanten eenmaal de macht hebben.

Honda en Toyota zijn daarna nog de laatste twee teams die overgehaald moeten worden. Een woordvoerder van één van die twee teams (welke is helaas niet bekend) verklaarde: "Ecclestone is financiële toezeggingen niet nagekomen en daarover zijn we ontzettend boos!."

Daar de GPWC enkel als belangenorganisatie werkt, wil men heel snel een actieve onderneming hieruit voort laten vloeien met een vast bestuur en directie. Als algemeen directeur heeft men hiervoor de voormalige Rover baas Kevin Morley op het oog. Als algemeen manager wil men Andrew Craig contracteren. Deze laatste is jarenlang baas van de commerciële Cart-serie in Amerika geweest.

Jo Vleugels