scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Strategie Ferrari bezorgt Schumacher overwinning, Williams en Toyota gediskwalificeerd

Gepubliceerd op 14 juni 2004 door John ter Meer

Michael Schumacher werd er uiteindelijk niet door benadeeld, maar wegens het gebruik van illegale remleidingen –aan het licht gekomen tijdens de technische keuring- werden Williams en Toyota gediskwalificeerd, na de Grand Prix van Canada. Daarvóór werd Michael Schumacher alweer voor de zevende keer dit seizoen als eerste afgevlagd. Voorlopig grossiert de Duitser vrolijk verder als het gaat om records; hij is de eerste F1 coureur die zeven keer eenzelfde race op zijn naam weet te brengen.


de 7e overwinning...

Indrukwekkender was wellicht nog de tactiek van het ongenaakbare Ferrari team. Op het circuit Gilles Villeneuve koos Ferrari voor een tweestops strategie en dat bleek net genoeg voor de overwinning. Op het moment dat broer Ralf voor zijn derde pitsstop naar binnen ging nam Michael Schumacher de leiding over om die niet meer af te staan. De voorsprong slinkte de laatste ronden zienderogen omdat Schumacher geen risico meer wenste te nemen met een bijna lege tank. Echter, de rekenaars bij Ferrari hadden zich goed van hun taak gekweten en met nog een paar druppels benzine haalde Schumacher de finish.

Zuur was het wel voor zijn broer, Ralf Schumacher, die na een mooie pole lang vanaf de start aan de leiding reed. Dat hij later gediskwalifeerd werd deed niets af aan zijn goede race, maar het leverde achteraf helemaal niets op. Ralf zelf kon er weinig aan doen, een schrale troost. Bij de start kwamen zowel Ralf Schumacher als Jenson Button goed weg en bleven zo verschoond van de touche’s in de tweede bocht waar Christian Klien links en rechts wat raakte, onder meer zijn teamgenoot Mark Webber die daarna geen rol van betekenis meer speelde. Jarno Trulli was nog vóór de eerste bocht al exit. De Italiaan kwam goed weg van de grid maar na een paar honderd meter was de race over door technische problemen. Die waren er –opnieuw- ook voor Takuma Sato. De Japanner die erg snel is, maar soms wel wat té snel, verknalde in het weekend al de kwalificatie en tijdens de race voor de zoveelste keer zijn motor. Gelukkig reed teamgenoot Jenson Button een solide race zodat BAR weer wat WK-punten kon bijschrijven.


Duw en trekwerk bij de start

Door het geschuif in de eindrangschikking vanwege de diskwalificatie van Williams en Toyota kon Jordan zich op de dijen slaan van de pret. En debutant Timo Glock helemáál. Ten eerste wist hij te finishen vóór zijn teamgenoot Nick Heidfeld die de nodige problemen ondervond tijdens een van zijn pitsstops, maar toch. Ten tweede wist Glock twee WK-punten binnen te halen voor het team van Jordan. Ook Heidfeld pakte een puntje waardoor Jordan al vijf punten heeft binnengesprokkeld. Hiermee houdt het team van Eddie Jordan het financieel veel sterkere Toyota en Jaguar (voorlopig) achter zich. En dat is toch knap.


Glock reed een prima race



John ter Meer