scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

"Facts & Figures" over de Grand Prix Canada

Gepubliceerd op 08 juni 2004 door Jo Vleugels

Het voormalige Ile Notre-Dame circuit uit 1978 werd na de dood van Gilles Villeneuve omgedoopt in Circuit Gilles-Villeneuve. De Villeneuve's komen we toch al enkele keren tegen op het circuit. Jacques Villeneuve probeerde twee keer om zich te kwalificeren, maar het lukte geen enkele keer. Jacques Villeneuve lukte dat echter vele keren. Verwarrend? Best wel ja! De eerste Jacques was de broer van Gilles, de tweede Jacques zijn zoon.

Een mooi verhaal over het circuit Montreal speelt in 1987. Toen werd er geen Canadese GP gereden! Dat feit illustreert heel goed dat het niets van de laatste jaren is dat macht, politiek en geld de Formule 1 regeerden. Doordat twee bierbrouwers ruzie maakten over wie de hoofdsponsor zou zijn is de race toen gewoon niet doorgegaan. Uiteraard had dat veel diepere oorzaken. Een les die de hele racewereld hieruit geleerd heeft is: zit Bernie Ecclestone nooit dwars. In het kort kwam het erop neer dat de Canadese autobond het niet eens werd over de financiële eisen van Bernie. Omdat de nationale bond toestemming moest geven om de race te kunnen houden, dacht men dat alle macht bij de Canadezen lag. Die gaven gewoon geen toestemming voor de race. Maar Bernie Ecclestone speelde indertijd misschien wel het hardste spel dat hij ooit gespeeld heeft. Hij sprak zijn connecties bij de FIA aan en liet de Canadese Bond de status van nationale sportautoriteit ontnemen! De bond werd dus gewoon opgedoekt en dat door een Europeaan. Bernie Ecclestone vormde toen zelf een nieuwe Nationale Canadese Autobond die meteen door de FIA erkend werd. Het jaar erna kon weer gewoon een Canadese Grand Prix gehouden worden.


Circuit Gilles Villeneuve Montreal

Het circuit is door de jaren heen vaak aangepast. De laatste grote wijziging is uit 2002. Toen werd het circuit iets ingekort.
McLaren kan bogen op het feit dat ze als constructeur de meeste pole-positions hebben gescoord in Montreal. Bij elk ander te vergelijken record steekt Ferrari dik boven iedereen uit. De laatste jaren natuurlijk met Michael Schumacher die deze Grand Prix won in 1994-1997-1998-2000-2002-2003. Als je dit rijtje in een logische volgorde bekijkt, zou er een andere winnaar tevoorschijn kunnen komen in 2004. Dit alleen al, samen met gunstige uitzendtijden, maakt de komende Grand Prix zeker de moeite waard.

In Europa kwam men de F1 tickets aan de straatstenen niet kwijt, zelfs grote kortingen werden gegeven. Montreal is compleet uitverkocht, tot op de laatste plaats!

Circuit Gilles Villeneuve bestaat uit lange rechte stukken en enkele zeer langzame bochten. Het gebrek aan hogesnelheidsbochten zorgt ervoor dat auto's met veel motorvermogen enig voordeel hebben. De remmen worden echter zodanig hoog belast dat dit elk jaar weer bij enkele auto's problemen geeft. Montreal is ook door zijn vormgeving niet te vergelijken met andere circuits, waardoor er steeds weer verrassingen kunnen ontstaan. Vaak is de race een ware slijtageslag. Door de jaren heen zijn er bovendien relatief veel regenraces in Montreal geweest. De lengte van het circuit is 4,361 kilometer en daarom moeten er 70 ronden gereden worden om aan het totaal van 305,270 kilometer te komen.

Vorig jaar won Michael Schumacher voor de twee Williams coureurs. De twee Williams coureurs hadden toen trouwens meer problemen met hun spiegels dan met het circuit. Ook dit jaar is er veel druk op Williams omdat de BMW motor blijkbaar als sterkste wordt ingeschat. We hopen dat er dit jaar meer auto's de finish halen dan de negen stuks in 2003.


Canada 2003, spiegelproblemen Williams

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 33-38
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 22-30 en 46-52
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 17-22, 31-37 en 47-52

Montreal kent zes uur tijdverschil met Nederland, zodat de volgende sessies verreden worden:

vrijdag 11 juni
17.00 - 18.00 test sessie 1
20.00 - 21.00 test sessie 2

zaterdag 12 juni
14.00 - 14.45 test sessie 3
15.15 - 16.00 test sessie 4
18.00 - 18.50 pre-kwalificatie
19.00 - 20.00 kwalificatie

zondag 13 juni
18.30 - Grand Prix van Canada race

Jo Vleugels