scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

"Facts and Figures" over de Nürburgring

Gepubliceerd op 25 mei 2004 door Jo Vleugels

Normaal gesproken zou hier een stuk roemruchte geschiedenis staan over de 'Nordschleife', de oude Nürburgring. Daar werden reeds in 1927 races op gereden en de allermooiste verhalen uit de racewereld komen vaak vanaf dit circuit. Met een lengte door bossen en heuvels van in totaal 22,8 kilometer was het bijna onmogelijk om elke bocht vooraf te kennen. Maar het stukje geschiedenis zou over iets heel anders gaan dan waar komend weekend de Grote Prijs van Europa wordt gereden. De 'nieuwe' Nürburgring ligt weliswaar vlakbij de Nordschleife, maar heeft er in feite niets mee te maken.

De nieuwe Nürburgring is door Formule 1 voor het eerst in 1984 in gebruik genomen.
De coureurs moeten een afstand afleggen van 308,863 km precies, verdeeld over 60 ronden. Het circuit heeft een lengte van 5148 m. Helaas staat ook dit circuit niet bekend om zijn inhaalacties. Een van de weinige plaatsen waar ingehaald wordt is op het eind van het rechte stuk bij de finish, maar eventueel ook aan het begin van het rechte stuk.
Het modern circuit bestaat uit een combinatie van snelle en langzame bochten.
De asfalt wordt niet erg door de coureurs gewaardeerd omdat deze nog al glad is. Er is niet te veel grip en de remmen en de bandenbelasting is gemiddeld te noemen.


circuit Nürburgring

De echte spanning op de Nürburgring wordt meestal door het weer bepaald. Het circuit ligt midden in de Eifel, temidden van uitgestrekte bossen en heuvels. Deze ligging zorgt steeds weer voor verrassingen. Het weer kan werkelijk binnen 10 minuten omslaan van droog naar flinke buien. Ook voor dit weekend wordt een druilerig weertype verwacht met zeker kans op regen.

Vorig jaar won Ralf Schumacher de race voor Juan-Pablo Montoya, die tweede werd. Het ronderecord tijdens een race werd gereden door Michael Schumacher in 2002 met een tijd van 1:32.226.

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 33-38
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 23-29 en 46-50
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 17-22, 32-38 en 47-53

Duitsland kent geen tijdverschil met Nederland, zodat de volgende sessies verreden worden:

vrijdag 28 mei
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2

zaterdag 29 mei
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 13.50 pre-kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie

zondag 30 mei
14.00 - Grand Prix van Europa race

Jo Vleugels