scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Nogmaals op een rij: de nieuwe regels voor 2004

Gepubliceerd op 12 januari 2004 door Bianca Zoon

In de aanloop naar het nieuwe Formule 1 seizoen worden de nieuwe regels op een rij gezet. De belangrijkste verandering in het reglement is de regel dat slechts één motor per raceweekend mag worden gebruikt. Dat betekent dat een coureur van de vrije training op vrijdag tot en met de race op zondag slechts met één motor mag rijden. De straf voor overtreding van deze regel is dat de coureur in kwestie 10 plaatsen teruggeplaatst wordt op de grid. Deze straf zal vooral de voorhoedeteams zwaar op de maag liggen. Bij een crash in de kwalificatie zal de motor moeten worden overgezet in de T-car, om deze straf te vermijden.

In hun hang de snelheid te verlagen wordt een scala aan maatregelen door de FIA afgekondigd om de aërodynamische downforce te beperken, zoals onder andere strikte regelgeving voor de achtervleugel.

Ook de kwalificatie, die het afgelopen jaar niet bij iedereen in de smaak viel, zal weer aan een grote verandering onderhevig zijn. Het idee van de kwalificatie door een enkele ronde blijft grotendeels gehandhaafd, zij het dat de coureurs in twee sessies zo´n vliegende ronde mogen laten zien. Die twee sessies worden beide op de zaterdag gehouden in een anderhalf uur durende kwalificatie. De volgorde van de eerste vliegende ronde wordt bepaald door de uitslag van de vorige race. Nadat alle coureurs een eerste ronde hebben afgelegd, gaat de langzaamste van de eerste ronde als eerste naar buiten voor de tweede “flying lap”.
De teams mogen, net als afgelopen seizoen, geen brandstof meer toevoegen na de kwalificatie en ook de set-up blijft tot aan het startsein hetzelfde.