scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

In de column: Jur Raatjes

Gepubliceerd op 12 januari 2004 door Bianca Zoon

In deze aflevering presenteren we een column van mediaman en autosportkenner Jur Raatjes. De oud-presentator van RTL Sport en RTL Formule 1 reageerde bijzonder spontaan op onze vraag om als gastcolumnist op te treden. “Dat wil ik graag doen voor Jos en de bezoekers van zijn site” luidde het antwoord van Raatjes. Vanaf deze plek danken wij Jur hartelijk voor zijn bijdrage.

Bij slechts enkelen zal geen lampje gaan branden bij het lezen of horen van de naam ‘Raatjes’, velen zullen zich hem echter herinneren als de ‘anchorman’ van RTL Sport en presentator van RTL Formule 1.
Raatjes' omroepcarrière startte rond 1986 bij de NOS; in 1989 werd hij gevraagd om presentator/verslaggever te worden bij RTL Veronique. Daar presenteerde hij 6 jaar lang diverse programma’s waarvan het hierboven al genoemde RTL Formule 1 ons logischerwijs het meest is bijgebleven. Na 10 jaar omroep ging Raatjes in 1996 aan de slag bij Heineken Nederland B.V. als Hoofd Externe PR en Woordvoerder; daarnaast presenteerde hij ook nog autosportprogramma’s voor RTL.
Na 3 jaar Heineken volgde 3 jaar Renault Nederland, waar Raatjes als Directeur PR, Sponsoring & Autosport door het leven ging. Toen hij in oktober 2002 bij Renault uit dienst trad, richtte hij zijn eigen bureau Raatjes Media & Events op. Momenteel werkt Raatjes bij de Importeur van Mazda in Den Haag.

Je kunt dus wel stellen dat we met Jur Raatjes een autoriteit op autosportgebied aan het woord laten. Iemand die het ‘klappen van de zweep’ van meerdere kanten heeft leren kennen. Wat sponsoren wèl of niet drijft naar de Formule 1, weet hij als geen ander en over hoe ze zich dan zouden moeten profileren heeft hij ook een mening. Welke, kun je lezen in de Column. Veel leesplezier!

De poen regeert?

Afgelopen weken werd op pijnlijke wijze weer eens duidelijk dat als er één sport is waar de poen regeert dan is dat de Formule 1. Akkoord, in een totaalconcept als bijvoorbeeld de Champions League gaat ook enorm veel geld om. Ook in tweejaarlijkse evenementen als Olympische Spelen, WK en EK Voetbal wordt er behoorlijk diep in de geldbuidel getast om alles mogelijk te maken. In de afgelopen jaren ben ik op verschillende manieren met al deze evenementen in aanraking gekomen en ook nog eens van “twee kanten van de tafel”. In de jaren dat ik samen met Olav Mol en vele anderen mede verantwoordelijk was voor de Formule 1 op (toen nog) RTL4 heb ik begin negentiger jaren de eerste invloeden van échte grote sponsors op de Formule 1 van nabij mogen meemaken. We zaten toen aan de ene kant van de tafel, die van de media, of journalistiek zo men wil. Een paar jaar later zat ik echter ook aan de andere kant van de tafel, toen ik bij Heineken en Amstel o.a. verantwoordelijk was voor de sponsoring en PR rond de Champions League. De invloed van de sponsors bij dit evenement is groot, maar toch op een andere wijze dan in de Formule 1 en er wordt duidelijk anders mee omgegaan richting die media. Waarom?

Lees de complete column hier.