scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Williams verrast met ontwerp FW26

Gepubliceerd op 05 januari 2004 door Martin Zoon

Op het circuit van Valencia heeft het team van Williams-BMW vandaag haar 2004-bolide gepresenteerd aan de internationale pers. Nadat het laken van de nieuwe FW26 was afgetrokken, duurde het enkele momenten vooraleer het publiek zich hervonden had; voor hen stond een Formule 1 auto met een revolutionair ontwerp.



Williams heeft haar actuele visie op de aërodynamica namelijk -onder andere- vertaald in een radicaal vernieuwde neus.
Ten op zichte van de oude FW25 en de concurrerende F 1-auto’s is de voorzijde van de neus niet meer het ‘verste’ punt, maar de voorvleugel zelf. De voorzijde van de nieuwe neus ligt bij de FW26 een stuk naar achter en draagt de voorvleugel door middel van twee verbindingselementen die uit de zijkant van de neus ‘groeien’. De breedte van de neus is hiermee, ten op zichte van alle andere auto’s, ongeveer verdubbeld en dat geeft de FW26 een compleet vernieuwende ‘look’.
Een ander opvallende verandering in het ontwerp is de meer hoekige vorm van de sidepods.



Vanmiddag, een paar minuten over half drie, reed Juan Pablo Montoya de FW26 de pitbox uit voor haar ‘installation-lap’. De shake-down verliep verder zonder al noemenswaardige problemen. Na een ronde of 10 smaakte Ralf Schumacher het genoegen om de auto, waarmee Williams dit jaar het wereldkampioenschap mee wil binnenhalen, aan de tand te voelen. Na afloop waren beide coureurs (natuurlijk) bijzonder te spreken over het gedrag van de FW26.
Na vandaag vertrekt het team van Williams naar het circuit van Jerez om daar woensdag serieuze testronden te gaan rijden met de nieuwe auto.