scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Sato naast Button in 2004

Gepubliceerd op 07 oktober 2003 door Bas Winckels

Wat iedereen al min of meer verwachtte, is vanmorgen vroeg bevestigd: Takuma Sato gaat in 2004 voor BAR rijden. De coureur was dit seizoen als testrijder bij het team, en zijn inzet van het afgelopen jaar wordt nu beloond met een racestoeltje, naast Jenson Button, die volgend jaar gewoon bij BAR blijft.

In een persbericht, waarin hij Jacques Villeneuve bedankte voor zijn inzet in de afgelopen seizoenen, zei Dave Richards dat hij erin gelooft dat Sato zijn kans verdient om zijn "snelheid om te zetten in consistente race-resultaten." Jenson Button gaat nu zijn vijfde F1-seizoen in, en de combinatie met Sato zorgt volgens Richards voor "de perfecte balans tussen ervaring en fris enthousiasme." BAR wil met de promotie van Sato de ambities voor een eindoverwinning in het kampioenschap een stuk dichter bij brengen.

Sato zelf heeft er uiteraard ontzettend veel zin in: "Dit is waar ik het hele jaar hard voor gewerkt heb, en ik kijk er naar uit om volgend jaar mezelf te kunnen bewijzen. Een jaar niet racen is natuurlijk erg zwaar geweest, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn werk extreem waardevol is geweest. De relatie met het team is het afgelopen jaar sterker geworden en ik denk dat we samen volgend jaar succesvol kunnen zijn. Ik kan niet wachten tot de Grand Prix van Australië in maart."


Takuma Sato heeft zin in 2004.

Sato testte al in 2001 voor BAR, en werd in 2002 met ondersteuning van Honda in de Jordan gezet om ervaring op te doen. Hij verwierf zich echter al snel een reputatie als brokkenpiloot, met een crash in de tunnel in Monaco als dieptepunt. Er was zelfs sprake dat hij halverwege het seizoen zou worden vervangen. Eddie Jordan hield echter het vertrouwen in de Japanner, die in de tweede helft van het seizoen een opgaande lijn te pakken kreeg. In de laatste race, zijn thuis-Grand Prix, stuurde hij zijn gele bolide naar een solide vijfde plek en finishte hij als enige Honda-coureur. Dit jaar zal echter, na een jaar op de testbank bij Honda, ongetwijfeld meer van hem verwacht worden.

Als de rook, opgestuwd door alle vriendelijke woorden in het persbericht, eenmaal is weggetrokken, blijft er nog maar één vraag over: wat gaat Jacques Villeneuve volgend jaar doen? De stoeltjes die nu nog in het silly season open liggen, zijn grotendeels stoeltjes waarvoor het meebrengen van een sponsorbijdrage een vereiste lijkt. Het zijn in ieder geval geen zitjes waar exorbitante bedragen in verdiend kunnen worden. Wil Jacques in de Formule 1 blijven rijden, dan zal hij toch zeker met een flinke pay-cut genoegen moeten nemen.