scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Trulli snelst prekwalificatie Hungaroring

Gepubliceerd op 22 augustus 2003 door John ter Meer

Jarno Trulli heeft zojuist tijdens de prékwalificatie voor de Grote Prijs van Hongarije op de Hungaroring de snelste tijd gereden. Tweede werd BMW Williams coureur Ralf Schumacher, vóór Mark Webber die namens Jaguar knap derde werd. Jos Verstappen werd achttiende, met een tijd van 1'26"052, ruim drieëneenhalve seconde achter Trulli's snelste tijd.

Er waren tegenvallers, voor Ferrari bijvoorbeeld. Barrichello wist zich nog net in de top 5 te kwalificeren, maar teamgenoot en regerend wereldkampioen Michael Schumacher moest genoegen nemen met een negende tijd, ruim één seconde achter Trulli. Kimi Raikkonen wist niet eens de top 10 te halen met een twaalfde tijd. Zo goed als Mark Webber het deed voor Jaguar, zo teleurstellend was het optreden van Justin Wilson die dik anderhalve seconde op zijn teamgenoot moest toegeven. Over teleurstellingen gesproken: Bridgestone moest knarsetandend toezien dat slechts drie van 'hun' auto's de top 10 haalden, met concurrent Michelin de eerste vier plaatsen bezettend.



Dat de Hungaroring niet het meest favoriete circuit is van de coureurs ligt niet alleen aan het ontwerp van het circuit. Er wordt de rest van het jaar ook nauwelijks op geracet en dat is duidelijk te merken op deze vrijdag. Dat beaamt ook Jos die, nog maar net uit zijn auto gestapt, aan de mobiele telefoon komt. "Het is nog steeds een hobbelige baan en er ligt veel vuil op het circuit dus je hebt 's ochtends weinig grip. Naarmate de dag vordert wordt de baan schoner gereden en komt er tegelijkertijd meer rubber op het asfalt te liggen. Of het circuit verbeterd is? Dat zal men hoofdzakelijk zondag merken, pas dan wordt duidelijk of er beter ingehaald kan worden. Het rechte stuk op start/finish is met een paar honderd meter verlengd, dus dáár moeten voor de snellere auto's mogelijkheden liggen om uit te remmen."

Jos is 'niet ontevreden' over de verrichtingen tot dusver. "Ik val in herhaling maar ik zeg het nog maar eens: we doen wat we kunnen binnen de mogelijkheden. Ook wat kleine aanpassingen aan de auto betreft. Zo zit er op de voorvleugel een nieuw klein aerodynamisch onderdeeltje die voor meer downforce moet zorgen en hebben we iets veranderd aan de achterkant van de bodemplaat." Dat bij Minardi niet alles vlekkeloos verliep, voor zowel Jos als Nicolas Kiesa, bleek vanochtend tijdens de test en de vrije training. Kiesa had motorproblemen tijdens de test en kon derhalve helemaal geen tijd zetten tijdens de vrije training waar Jos ook met benzinedrukproblemen uit moest vallen. Tijdens de kwalificatie waren er gelukkig geen problemen. "Behalve dan in de eerste bocht", aldus Jos. "Daar verloor ik hem bijna, dat heeft me zeker een halve seconde gekost."

Nicolas Kiesa gaat morgen niet als laatste naar buiten. Die twijfelachtige eer is voorbehouden aan Christiano Da Matta die, op weg naar een goede tijd, met zijn Toyota spinde in de laatste linkerbocht voor start/finish.