Grand Prix van Europa: dubbelslag BMW-Williams

Gepubliceerd op 29 juni 2003 door John ter Meer

In een race waarin het venijn in de staart zat heeft BMW Williams met de overwinning van Ralf Schumacher en de tweede plaats voor Juan Pablo Montoya een belangrijke stap gezet in het WK voor constructeurs. Maar ook in de strijd om de coureurstitel zijn beide coureurs nog niet afgeschreven; Michael Schumacher werd slechts vijfde en Kimi Raikkonen haalde helemaal de finish niet. Jos Verstappen eindigde in zijn jubileumrace roemloos als veertiende en laatste. Hij moest zelfs teamgenoot Justin Wilson voor zich dulden.


Ralf Schumacher wint voor het eerst dit seizoen

De rijders die op voorhand wat te vieren hadden (het was Raikkonen's eerste pole position en Verstappen's honderdste Grand Prix) of wat in het vooruitzicht hadden (Michael Schumacher kon zijn duizendste WK punt bijschrijven) kwamen min of meer bedrogen uit. Raikkonen viel uit met een geplofte motor terwijl hij onbedreigd op weg leek naar de overwinning, Jos reed met een wagen zonder grip rond waardoor hij vrijwel direct kansloos was om zijn jubileum luister bij te zetten, en Michael Schumacher overschreed weliswaar de duizend punten grens maar de Duitse wereldkampioen kan niet tevreden zijn geweest met zijn vijfde plaats.

Schumacher verloor direct bij de start al een plek aan zijn broer Ralf. Minardi kon alleen in het begin nog redelijk meekomen door een gevecht in het achterveld met Jacques Villeneuve die zijn slechte start -hij werd zowel door Jos als door Justin Wilson ingehaald- snel wilde goedmaken. De veel snellere BAR kon uiteindelijk beide Minardi's op het rechte stuk inhalen. Jos reed met meer vleugel waardoor zijn topsnelheid onder die van zijn teamgenoot bleef. Bij het insturen klaagde Jos steeds over het gebrek aan grip, met name achter. Er viel geen eer aan te behalen. Kans op regen was er niet en tien ronden voor het einde waren er nog maar slechts drie uitvallers, waardoor Minardi in geen velde of wege ook maar enige kans kon maken op een schraal puntje.


Jos: geen schijn van kans op een puntje

Ferrari weet doorgaans met een uitgekiende pitsstopstrategie de concurrentie te verslaan als het op de baan eens niet mag lukken. Opvallend was dat bij de twee stops Michael Schumacher het eerst binnenkwam, daar waar normaalgesproken teamgenoot Rubens Barrichello dat doet. Het mocht niet baten voor het Italiaanse team. Nadat tussen de eerste en tweede stop Kimi Raikkonen uitgevallen was met een geplofte motor zag na de tweede stop de situatie er als volgt uit: Ralf Schumacher vooraan, gevolgd door zijn broer en teamgenoot Montoya. De laatste wist even later Michael Schumacher met een gewaagde actie buitenom te pakken. De Duitse wereldkampioen raakte met zijn voorvleugel de zijkant van Montoya's auto, spinde eraf en belandde met de achterwielen in het grind. Einde race, althans dat dacht iedereen. Maar de motor liep nog en met hulp van de marshalls kon Schumacher de race nog vervolgen, vanaf plek zes. Vlak achter David Coulthard, die continue in gevecht was met Fernando Alonso om de vierde plek. De climax van dat gevecht lag twee ronden voor het einde, vlak voor de chicane, waar Alonso Coulthard een brake test gaf. De Schot moest uitwijken en eindigde woedend in de grindbak. Zo werd Michael Schumacher uiteindelijk vijfde en wist bijna nog Alonso te pakken. Helemaal vooraan reed Ralf Schumacher zijn overwinning binnen, gevolgd door zijn teamgenoot. Barrichello wist voor Ferrari nog een plekje op het erepodium te pakken. En verder was er nog een leuk succesje voor Nick Heidfeld. Gestart vanuit de pits op plek twintig wist hij met een tactisch goede pitsstopstrategie alsnog een puntje voor het Sauber team binnen te hengelen.



Voor Minardi was het een race om snel te vergeten. Volgende week reeds de Grand Prix op het circuit van Magny Cours. Een circuit waarbij het ook moeilijk is om een goede afstelling te vinden, daar waar het gaat om grip. Opnieuw lastig dus voor Jos Verstappen en Justin Wilson. Beide auto's bleken opnieuw betrouwbaar te zijn voor wat betreft het uitrijden van de race. Dat is voorlopig dat ook het enige waar Minardi het van moet hebben.