Jordan, powered by Mercedes?

Gepubliceerd op 19 juni 2003 door Martin Zoon

De kans lijkt bijzonder groot dat de Jordan-bolides van 2004 een motor van Mercedes onder de kap gemonteerd gaan krijgen. Gisteren heeft Eddie Jordan namelijk openlijk toegegeven onder de indruk te zijn van het aanbod dat Mercedes hem voor volgend seizoen heeft gedaan.

Het begon met een schrijven van Mercedes aan de onafhankelijke teams, waarin men aangaf volgend seizoen inderdaad in staat te zijn om klantenmotoren te leveren voor een bedrag van 10 miljoen dollar. Iets waar BMW, Toyota en Renault over hebben aangegeven dat ze dat voor dát bedrag sowieso niet gaat lukken. Voor BMW geldt bovendien nog dat dit zeker niet binnen korte termijn gaat gebeuren. Ter vergelijk: voor de Cosworth RS 1 V10 motor, moet Eddie Jordan een bedrag van rond de 20 miljoen dollar neertellen; in 2004 zou voor een doorontwikkeling, de RS 2, een vergelijkbaar bedrag overgemaakt moeten worden. Dat scheelt behoorlijk.
Onderdeel van een motorendeal met Mercedes zou overigens wel kunnen zijn het ter beschikking stellen van een race-stoeltje voor een door Mercedes voorgedragen coureur.


Eddie Jordan.

De afgelopen weken lijken Jordan en Mercedes inderdaad grote stappen gezet te hebben in hun overleg. In ieder geval lijkt de houding van Eddie Jordan ten aanzien van collega-teambaas –en betrokkene in een eventuele Mercedes-deal- Ron Dennis zo goed als omgeslagen te zijn. Stond Jordan in Monaco nog zij aan zij met Paul Stoddart in de strijd om het ‘Fighting Fund’ en de hieruit voortvloeiende inkomsten voor Minardi en Jordan van de grond te tillen, in Canada was er van die spirit bij de flamboyante Ier nauwelijks meer iets te herkennen. Tijdens, maar ook na, de door de FIA georganiseerde persconferentie voor teambazen was het Paul Stoddart, die alléén en klaarblijkelijk slechts voor Minardi op de barricades klom. Geen van de aanwezigen tijdens deze beruchte persconferentie kon Jordan betrappen op enige uitspraken, waarmee hij Ron Dennis c.s. eventueel in verlegenheid zou kunnen brengen.

Het is nog geen jaar geleden, op 27 september 2002, dat Ford Motor Company en Jordan Racing hun drie-jarige overeenkomst voor de levering van de Cosworth motoren beklonken. Alhoewel er nog geen officiële uitspraken gedaan zijn in deze kwestie, lijkt het erop dat het beroemde blauwe ovale Ford-logo, het bodywork van de EJ13 slechts één jaar zal mogen sieren.