Michael Schumacher wint slijtageslag in Canada

Gepubliceerd op 15 juni 2003 door Bianca Zoon

Michael Schumacher laat in Canada zien wat hij waard is. Vanaf een derde plek reed de Duitser naar een prachtige overwinning. Met slechts negen auto´s aan de finish verdient deze Canadese Grand Prix het predikaat slijtageslag.


Michael Schumacher oppermachtig

Was er vooraf grote zorg over de eerste bocht, bleek deze ongegrond toen het volledige veld er ongeschonden doorheen ging. Wel zagen we verderop Barrichello een kleine touché maken met Alonso en werd de Renault van Trulli door een over-enthousiaste Pizzonia beschadigd. Dat bleek voor Trulli het begin van een steeple-chase, waarbij de hindernissen gevormd werden door tal van mechanische problemen.
Juan Pablo Montoya bleek wederom niet bestand tegen de druk en verspeelde in het begin van de race een zekere tweede plaats door een uitstapje in de laatste chicane. Op dat moment kunnen we Heinz Harald Frentzen al als de eerste uitvaller van de race noteren en heeft Peter Sauber met lede ogen moeten aanzien, dat de titel “best of the rest” voor het Sauber Team dit jaar onbereikbaar is geworden.

Rond de 10e ronde lijkt Montoya zich hervonden te hebben en weet Fernando Alonso af te troeven. Inmiddels heeft zich een heuse opstopping achter Canadees Jacques Villeneuve gevormd, reden voor het Minardi team om Jos Verstappen voor een vroege pitstop binnen te halen. Een goede zet, omdat Jos na deze serie pitstops voor teamgenoot Wilson uitkomt en dus een plaatsje heeft gewonnen. Ook wordt duidelijk door welk probleem Villeneuve geplaagd wordt, wanneer de wielen van de B.A.R. eraf gehaald worden en de monteurs gehuld worden in zwarte rook, afkomstig van de remmen. De remmen van de auto’s worden sowieso zwaar belast op het Canadese circuit en de remvloeistof lekkende B.A.R. van JVi was helemaal kansloos om de finish te bereiken.
Na een weinig succesvol weekend, zagen wij ook de twee Jordans achter elkaar het strijdtoneel verlaten. De op het laatst aangepaste 1 stop-strategie voor Firman, was niet wat zijn auto in gedachten had. Ook de versnellingsbak van Fisichella gaf de geest, begeleid door rokende remschijven.
Na de tweede serie pitstops rijdt Alonso een tijd voorop, gevolgd door Michael Schumacher en diens broertje. De opmars van Montoya is succesvol, nog enigszins afgeremd door een wapperende spiegel.
De tactiek van Mclaren om Kimi Raikkonen met één stop de baan op te sturen, lijkt lange tijd te werken, totdat hij ingehaald wordt door een deel van zijn eigen band. Daarna kan hij zich niet meer mengen in de strijd in de voorste gelederen en het hooguit Rubens Barrichello nog maar lastig maken.

Nadat ook Alonso voor benzine naar binnen moet, pakt Michael Schumacher wederom de leiding, flink op de huid gezeten door een stevig doortrappende Ralf Schumacher. Dat het ook bij Williams nog steeds niet van een leien dakje gaat, demonstreert ook de loshangende spiegel bij Ralf Schumacher, die in elke bocht voor het nodige gevaar zorgt voor coureur en auto.
In de achterhoede vechten op dat moment de coureurs voor hun behoud en zien we Heidfeld en Coulthard voortijdig de auto stilzetten. Helaas moet in de finale van de race ook Wilson zijn sterke optreden vervroegd afbreken en schuift Jos op naar een 10e plaats. Of de onzachte ontmoeting met het bargeboard van Barrichello er de oorzaak van is, blijft gissen, maar ook Cristiano Da Matta weet zijn Toyota niet over de meet te brengen. Met nog maar een paar ronden te gaan is het zicht op een WK-punt voor Jos dichterbij dan ooit dit seizoen.


Jos net naast de punten

Het slot van de race is ongelooflijk spannend, als de voorste vier kemphanen met slechts luttele honderdsten van seconden van elkaar gescheiden de druk onderling opvoeren. Michael Schumacher laat echter geen steek vallen en rijdt soeverein naar een welverdiende overwinning voor Ferrari.