scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Raceverslag Bartus G.

Gepubliceerd op 06 mei 2003 door Marc van Beelen

Er gebeurde dit weekeinde weer vanalles op het circuit van Barcelona, voldoende stof dus voor Bartus G. om een leuk verslag te schrijven, uiteraard weer voorzien van een Cartoon door forummer Chip. Dit maal zijn het niet alleen de gebeurtenissen op de baan, maar ook het besluit van de FIA om traction controll toch toe te staan wat voor de nodige inspiratie zorgde. Ten overvloede misschien, maar de column staat meestal zondagavond on-line onder de knop Lees het gehele verslag in de Column .

Spanje, keerpunt of kieppunt?


Spanje was de GP waar twee jaar geleden traction control voor het eerst op reguliere wijze haar entree kreeg in de F1 en dit jaar besloot de FIA na flinke druk van een aantal teambazen dat gasgeven middels de computer ook een blijvertje binnen de F1 is geworden. Eind vorig jaar keken er nog een handje vol mensen naar de F1 omdat zelfs een bezoek aan de schoonfamilie spannender en enerverender was, dus greep de FIA in middels een nieuw kwalificatiesysteem en verregaande maatregelen om de spanning(lees hoge kijkdichtheid)terug te brengen. Nu bezwijkt de FIA al weer onder de druk van een aantal teambazen en ziet af van het met veel tam tam aangekondigde verbod op traction control. Ook volgend jaar mogen rijders weer vol op het gas midden in de bocht en gaat de computer berekenen hoeveel van dat enthousiasme naar de achterwielen kan worden doorgestuurd. De FIA heeft een aantal leuke races gezien in het begin van dit seizoen en trekt de keutel in, draconische maatregelen worden teruggebracht tot een kosmetische ingreep betreffende dataverkeer en slechts de motoren moeten volgend jaar wat degelijker zijn omdat ze niet meer gewisseld mogen worden als zou het een vuile onderbroek betreffen. Laf, kortzichtig en sportverziekend, dat is de programmatuur die rijdersfouten corrigeert en coureurs reduceert tot stuur-en rem automaten. Een sport waar het remmen belangrijker is dan het intrappen van het genotspedaal heeft toch niets met racen te maken? De FIA vindt van wel en mist het keerpunt om te kiezen voor een kieppunt....

Lees het gehele verslag in de Column