Onduidelijkheid omtrent ‘klantenmotoren’

Gepubliceerd op 05 mei 2003 door Martin Zoon

Nagenoeg het gehele raceweekend werd er in Barcelona gesproken over de maatregelen welke de FIA voornemens is te treffen in het volgende seizoen. Met name omtrent het agendapunt dat motorenleveranciers hun motoren aan kleinere teams voor een vastgestelde som moeten kunnen leveren, bestaat nog veel onduidelijkheid. Vooral het bedrag van 10 miljoen Euro, wat ‘rondwaart’ rondom dit initiatief om de kleinere teams op de been te houden, begint een eigen leven te leiden.
BMW´s Directeur Motorsport, Mario Theissen, was helder in zijn mening over eventuele leveranties van BMW-motoren aan andere teams: “De structuren binnen BMW zijn helemaal niet berekend op het produceren van klanten-motoren en al helemaal niet voor een bedrag van 10 miljoen Euro. Daar koop je desgewenst bij ons slechts een aantal onderdelen voor”.
Ook Ferrari zal zich op korte termijn niet willen schikken naar een dergelijk bedrag. Op dit moment dient er door Sauber namelijk twee-en-half keer zoveel overgemaakt te worden, vooraleer deze tweedehands Ferrari-motoren omgedoopt mogen worden in ‘Petronas’.
Mercedes lijkt zich vooralsnog in te willen zetten voor het komen tot afspraken in deze maatregel. Bij monde van Norbert Haug werd vorige week bekend gemaakt dat Mercedes motoren wil leveren aan andere teams en dat men inderdaad genoegen zal kunnen nemen met de genoemde 10 miljoen Euro.