Ferrari F2003GA wint bij debuut

Gepubliceerd op 04 mei 2003 door Eric Berendsen

Met zijn nieuwe Ferrari heeft Michael Schumacher de Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven. De Duitser finishte 5 seconden voor de uitstekend rijdend Spanjaard Alonso. Derde werd Rubens Barrichello. Jos finishte als twaalfde en laatste op 3 ronden achterstand.



De start van de race was chaotisch. Kimi Raikkonen, die achteraan startte, boorde de neus van zijn McLaren in de versnellingsbak van Pizzonia, die wederom niet van zijn plaats kwam. Een paar honderd meter verderop raakten Coulthard en Trulli elkaar, wat voor Trulli einde wedstrijd betekende, en voor Coulthard dat hij achteraan kon aansluiten. Door deze incidenten kwam de safety car naar buiten. Jos maakte weer eens een uitstekende start, en klom op naar de twaalfde plaats, terwijl teamgenoot Wilson zelfs tot de negende plek oprukte. De beide Ferrari's reden aan kop, ondanks een goede start van Alonso. Nadat de safety-car weg was, reed Schumacher langzaam weg van Barrichello, terwijl Alonso de Braziliaan uitstekend bij kon houden. Zo goed zelfs dat hij na de eerste pitstop voor Barrichello kwam te liggen. De top drie veranderde daarna niet meer, waarbij het wel opvallend was dat Alonso ook Schumacher goed bij kon houden. Dat belooft nog wat voor dit seizoen.



Achter de kop leek Ralf Schumacher makkelijk naar de vierde plaats te rijden, maar de Duitser kreeg gedurende de race steeds meer problemen met de wegligging van zijn auto, waardoor teamgenoot Montoya er na een spannend gevecht op de baan voorbij kon. Het lukte Ralf Schumacher wel om Da Matte achter zich te houden, maar de Braziliaan behaalde daarmee zijn en tevens Toyota's eerste punten van dit seizoen binnen. Datzelfde deed Webber op de zevende plaats voor Jaguar, en tenslotte pakte ook Ralph Firman op plek acht zijn eerste punt.



Jos zakte na de goede start langzaam weg naar het achterveld, omdat de Minardi snelheid tekort kwam. Hij leverde vlak voor zijn tweede stop nog een spannend gevecht met Wilson, die hij uiteindelijk voorbij stak. De lange Brit stond op een twee stop strategie, terwijl Jos op een drie stop stond. Wat het snelste was zullen we niet weten, want bij de derde en laatste stop van Jos was er een probleem waardoor de motor afsloeg en Jos heel veel tijd verloor. Uiteindelijk finishte hij als twaalfde en laatste.