scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

DC wint in Melbourne

Gepubliceerd op 09 maart 2003 door Martin Zoon

De Foster´s Australian Grand Prix is ten prooi gevallen aan David Coulthard. De McLaren-coureur hield in de meeste enerverende GP sinds exact één jaar het hoofd koel en zorgde, samen met teamgenoot Kimi Raikkonen, voor een bijna perfecte start van het seizoen voor McLaren. Juan Pablo Montoya wist zich namelijk tussen de twee ‘Silberpfeilen’ te nestelen, waarmee voor het eerste sinds lange tijd het podium verstoken bleef van het Ferrari-rood.


Coulthard wint voor het eerst sinds Monaco vorig jaar

Jos Verstappen reed zich in zijn debuut-race voor Minardi naar een 11e plaats en zorgde ervoor dat voor het eerst een PS03 een volledige raceafstand aflegde.

Rondom de start heerste er alom twijfel omtrent de juiste bandenkeuze. Het Albert Park Circuit was grotendeels droog, echter een dicht wolkendek boven de hoofden van de coureurs gaf vrijwel niemand het vertrouwen dat het droog zou blijven.
Jos Verstappen startte, samen met Kimi Raikkonen, uit de pitstraat. Vlak voor het uitrijden uit de pitbox ontdekte het team dat zijn motor olie lekte, waardoor er niets anders opzat om met de, haastig voor Jos aangepaste, T-car te vertrekken.
Een valse start voor Jos dus, maar ook voor die coureurs die de keuze hadden gemaakt voor regenbanden. Door het verschil in snelheid van auto´s met droog- t.o.v. natweer-banden en de gewichtsverschillen door verschillende hoeveelheden meegenomen brandstof konden de toeschouwers in de eerste fase van de wedstrijd genieten van een prachtig stuk Formule 1. De ene inhaalactie na de andere, tal van pitstops, stuurfouten van rookies en routiniers; Max Mosley moet zich in de handen gewreven hebben.


Veel actie in Melbourne: Max Mosley moet tevreden zijn

Rubens Barrichello viel in de 5e ronde de twijfelachtige eer om de eerste DNF van het seizoen achter z´n naam genoteerd te krijgen. Vlot volgden Christiano Da Matta en Ralph Firman hem, waarbij de crash van de laatste er voor zorgde dat de safety-car moest uitrijden. Justin Wilson verrast door op dat moment een 11e positie te bezetten, Jos rijdt dan op de 14e plaats.
De race blijft vervolgens spectaculair door de vele rijderswisselingen. Nadat de safety-car voor de tweede keer het veld enkele ‘veilige ronden’ gunt omdat Mark Webber zich genoodzaakt zag zijn Jaguar half op het gras te parkeren, rijdt Jos Verstappen inmiddels op de 9e plaats. Jos heeft op dat moment als één van de weinigen nog geen stop hoeven maken en weet zich in de periode daarna uitstekend staande te houden. Omdat Olivier Panis voor ‘speeding in the pitlane’ op de bon geslingerd wordt en de pitstraat een keer extra moet doorrijden, rijdt Jos enkele ronden virtueel in de punten.
Vooraan het veld worden er prachtige gevechten geleverd. Vooral de strijd tussen Kimi Raikkonen en Michael Schumacher is adembenemend. De koele Fin lijkt een voorschot op de rest van het seizoen te nemen door Schumi enkele keren te verstaan te geven dat hij niets voor niets zal krijgen.



Jos´ pitstop halverwege de wedstrijd verloopt niet vlekkeloos; als 13e keert hij terug aan de staart van het veld. Vooraan blijft het stuivertje wisselen. De leiding van de wedstrijd wordt met de regelmaat van de klok van de hand gedaan. In de 47e ronde lijkt Montoya comfortabel het laatste kwart van de wedstrijd aan te gaan. Echter, de Columbiaan verspeelt zijn 10 seconden voorsprong als gevolg van een moment van concentratieverlies. JPM spint in de eerste bocht van het circuit en ziet de McLaren van David Coulthard aan zich voorbij gaan. De Schot houdt vervolgens het hoofd koel en weet zijn voorsprong op zeker moment zelfs tot bijna 14 seconden te vergroten.
Spannend blijft het gevecht om de overige twee podiumplaatsen. Michael Schumacher wordt door pech gedwongen zich gewonnen te geven. Het afscheuren van beide barge-boards van zijn F2002 noodzaakt de wereldkampioen om nogmaals de pit in te gaan en zonder deze elementen kan Schumi daarna de 3e plaats van Raikkonen niet meer aanvallen.
Jos Verstappen eindigt uiteindelijk op de 11e plek en brengt mèt de auto een schat aan waardevolle data mee naar huis.
Later op de dag hopen we contact met Jos te hebben en zullen we verslag doen van zijn ervaringen.