scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Tanken na kwalificatie verboden?

Gepubliceerd op 13 februari 2003 door Dennis Visser

Niet alleen het tijdschema van de Grand Prix is in 2003 anders dan voorgaande jaren, ook een heel aantal regels. In de afgelopen maanden is daarover al veel te doen geweest. Blijkbaar nog niet genoeg, want Max Mosley is vandaag naar buiten gekomen met een nieuwe regel die hem vast niet door iedereen in dank zal worden afgenomen.


Wanneer zullen de eerste pitstops in de races straks gehouden worden?

De essentie van de nieuwe regel komt erop neer dat er tussen de kwalificatiesessie van zaterdag en de race niet meer getankt mag worden. Met andere woorden: na afloop van de kwalificatiesessie moet er minimaal voldoende brandstof overblijven om twee ronden te kunnen rijden: de ronde om naar de startgrid toe te rijden, en de eerste ronde van de race. En niemand zal er waarschijnlijk voor kiezen om direct na de eerste ronde van een race de eerste pitstop te maken, wat zal betekenen dat er door de teams een hele belangrijke afweging gemaakt zal moeten worden. Óf je kwalificeert met veel benzine aan boord, met als resultaat dat je een 'slechte' startpositie zal krijgen maar lang zal kunnen racen tot de eerste pitstop, óf je kwalificeert met weinig benzine, met als resultaat een 'goede' startpositie maar in de race een korte sprint tot de eerste pitstop.

Natuurlijk zullen we nog af moeten wachten of deze regel inderdaad doorgevoerd zal worden, maar als dat inderdaad gebeurt dan zullen zeker de eerste races van het jaar een heel mooi tactisch schouwspel te zien geven. Want naast de hierboven geschetste afwegingen kunnen concurrenten nog tijdens de kwalificatiesessie hun tactiek afstemmen op de vermeende tactiek van tegenstanders die al gekwalificeerd hebben. Kortom: voer voor de strategen!