Stilstand is achteruitgang

Gepubliceerd op 28 juli 2002 door Jo Vleugels

Nu Ferrari voor de derde keer op rij het Formule 1 wereldkampioenschap gewonnen heeft zou men kunnen denken dat men het iets rustiger aan gaat doen. Het tegenovergestelde is echter waar want om competitief te blijven werd het personeelsbestand van 500 man anderhalf jaar geleden naar 800 verhoogd.

Alleen Toyota en McLaren kunnen wat budget betreft in de buurt van Ferrari blijven. De Japanse autofabrikant heeft in totaal $1 miljard opzij gezet voor de eerste drie jaar Formule 1. McLaren investeerde $300 miljoen in een nieuw bedrijfsgebouw.

Ford en Renault hebben ook financiën gereserveerd maar duidelijk minder dan de rest. Renault opereert vanuit de Benetton fabriek die een paar jaar gelden nog helemaal je van het was maar nu als ouderwets beschouwd wordt. Ford heeft van plannen afgezien om alle raceactiviteiten op een campus in de buurt van het circuit van Silverstone onder één dak te brengen.

Hoewel Williams veel steun van BMW ontvangt is men ervan op de hoogte dat dit, in vergelijk met de andere top teams, duidelijk minder aan het worden is. Williams is na Ferrari op de tweede plaats te vinden maar heeft van alle top teams het minste geld voor handen.