SCHUMACHER WERELDKAMPIOEN 2002

Gepubliceerd op 21 juli 2002 door Dennis Visser

Michael Schumacher heeft in Magny-Cours zijn vijfde wereldtitel Formule 1 binnengehaald. De puntenvoorsprong die hij inmiddels opgebouwd heeft is met zes wedstrijden te gaan niet meer te overtreffen.

In 1994 en 1995 behaalde de Duitser met Benetton zijn eerste titels, waarna hij overstapte naar het team van Ferrari. En alhoewel Schumacher sinds die tijd een aantal maal dicht bij de titel was, duurde het tot 2000 voordat hij zijn eerste kampioenschap met de Scuderia wist te winnen. Ook in 2001 behaalde Schumacher de titel op vrij eenvoudige wijze, maar de overmacht waarmee het kampioenschap nu in de wacht is gesleept is ongeëvenaard. Nooit eerder, gegeven het totaalaantal van 17 wedstrijden, won een coureur de titel na zo weinig races.


Toch was de zege in Magny-Cours vandaag alles behalve een eenvoudig behaalde. Juan-Pablo Montoya startte vanaf pole position, gevolgd door Michael Schumacher en Kimi Raikkonen. Rubens Barrichello kwam bij aanvang van de opwarmronde niet van zijn plek, door een probleem met zijn Ferrari. Felipe Massa kwam bij de start daarentegen sneller van zijn plek dan dat het licht op groen was gesprongen, wat hem op een stop-and-go-penalty kwam te staan. Deze lostte de Sauber-coureur vrij snel in. De witte doorlopende lijn op het asfalt aan het einde van de pitstraat bleek echter makkelijk over het hoofd te zien, aangezien Massa er over heen reed. Dit kwam hem op nog een penalty te staan. En hij zou niet de enige zijn.


Het duurde tot de 22e ronde eer er verandering kwam in de top vier van de wedstrijd. Tot de 28e ronde kwamen achtereenvolgens Ralf Schumacher, Juan-Pablo Montoya, Michael Schumacher en David Coulthard de pits in. Net als Felipe Massa zag Michael Schumacher de witte lijn aan het einde van de pitstraat over het hoofd, zodat ook hij een stop-and-go-penalty aan zijn broek kreeg. Hetzelfde zou overigens later nog Ralf Schumacher en David Coulthard overkomen. Het gevolg van de penalty voor Michael Schumacher was dat hij na alle pitstops terugviel tot de derde positie. Een overwinning leek alles behalve zeker.

Naarmate het einde van de wedstrijd naderde wist Montoya minder partij te bieden aan de kop van de wedstrijd, waar de Raikkonen, de Schumachers en Coulthard de dienst uitmaakten. De laatste serie pitstops zorgde voor de eerder genoemde penalties voor Coulthard en Ralf Schumacher, met als gevolg dat Raikkonen en Michael Schumacher de laatste ronden van de wedstrijd moesten uitvechten. Lange tijd leek het er op dat de jonge Fin Raikkonen zijn eerste zege zou behalen - hij leidde de wedstrijd zonder problemen vóór Schumacher - maar Kimi gleed uit over de olie uit McNish's Toyota voor de Adelaide-hairpin. Dat zorgde ervoor dat Schumacher zijn achtste seizoenszege, en daarmee zijn vijfde wereldtitel, kon behalen.

Raikkonens eerste Formule 1-zege komt nog wel, net als dat Michael Schumacher het record van vijf wereldtitels, dat hij nu deelt met Juan-Manuel Fangio, waarschijnlijk ook wel zal overtreffen...