Jos gaat op vakantie

Gepubliceerd op 18 juli 2002 door John ter Meer

Komend weekend staat de Franse Grand Prix in Magny-Cours op het programma. Het decor doet altijd een beetje triest en verlaten aan; in de omtrek van het circuit is niks te beleven. Je gaat er niet snel met je vrienden een kroegentocht houden. Een van de weinige oplevingen in het gebied is dus de Grand Prix. Jos zal er niet zijn, Jos gaat naar Zolder om het race evenement Stop Aids Now op te leuken. Het past nog nét in zijn programma, want hij reist praktisch direct daarna af naar Zuid Frankrijk om met zijn gezin vakantie te vieren.

Waar zit je ergens?
“In de buurt van St. Tropez. Even lekker twee weken er tussenuit. Ik lig niet de hele dag lui in de zon, hoor. Ik neem wel mijn fiets mee. Om mijn conditie op peil te houden. Ik had anders nog meegedaan aan een tocht op de Alpe d’ Huez, maar dat zit er niet in door mijn aanwezigheid op Zolder.”

Je krijgt blijkbaar uitnodigingen voldoende, maar je gaat niet overal op in. Hoe selecteer je dat?
“Het moet me gewoon passen, ook privé ja. Als ik overal op inga dan heb ik er zowat een dagtaak aan. Dat kan gewoon niet. Op Goodwood ben ik dus niet geweest, nee. Ik heb helemaal geen uitnodiging gehad. Zegt de organisatie van wel? Nou, ik heb niks gezien en niks gehoord. En Raymond Vermeulen ook niet. En ik ben ook niet aanwezig tijdens die Minardi-tweezitter race. Waarom niet? Ik ben als rijder alleen geïnteresseerd in de Formule 1. En in de Formule 1 rijden ze niet met tweezitters. Ik ga niet rijden in een tweezitter. Als ze me vragen om te rijden in een normale Formule 1 wagen dan vind ik dat wel leuk. En in Zolder rijd ik ook niet. Maar op die uitnodiging ben ik wél ingegaan. Dat paste in de agenda. Maar als we alleen de evenementen opnoemen die ik afzeg, dan lijkt het net of ik nergens in geïnteresseerd ben. Zo is het dus niet. Maar het moet me passen, het moet me bevallen en het moet het liefst te maken hebben met Formule 1.”

De Grand Prix op Magny-Cours. Dat lijkt niet jouw favoriete circuit…
“Een paar keer is bij mij daar het gas blijven hangen. Tijdens een test, twee jaar geleden ben ik er eens hard afgegaan. En in 1997, in de Tyrrell, tijdens de race overkwam me hetzelfde. En tóch heb ik er altijd graag gereden, ondanks die pech. Het is niet echt een spectaculair circuit, maar er zit een leuke chicane in, ná de Adelaide hairpin. Daar kun je met 210/220 kilometer per uur doorheen. En het lange rechte stuk vóór de Adelaide bocht geeft mogelijkheden om in te halen, maar dan moet je wel goed uit de Estoril bocht komen, die lange bocht ná start/finish. Als het warm is dan is de baan op Magny-Cours spekglad en heb je weinig grip. De baan is sowieso een biljartlaken, er zit haast geen hobbeltje in.”

De rechtzaak met Arrows: hoe zit het met de poen?
“Moeilijk te zeggen. We zijn nog steeds bezig met het deel van vorig seizoen. En dan hebben we het nog niet eens over de inkomsten van dit seizoen die ik misgelopen ben, kun je nagaan. Dat loopt nog wel even, denk ik. We weten natuurlijk ook niet hoe het met Arrows gaat aflopen. Als je de perikelen rond dat team gevolgd hebt de laatste weken…daar wordt je niet vrolijk van. Maar als Arrows failliet gaat, daar hebben we ook niks aan.”

Met wie uit de Formule 1 heb je het laatst gesproken en waar ging dat over?
“Met Greg Wheeler, mijn engineer van vorig jaar. Daar heb ik nog regelmatig contact mee, ja. We hebben het dan over van alles wat er zo rondgaat aan nieuws en geruchten in de Formule 1.”

Wanneer is er witte rook omtrent je positie voor volgend jaar?
“Dat kunnen we echt niet zeggen. Het wordt misschien een beetje saai, maar er zijn concrete contacten met een aantal teams. Er is voldoende belangstelling. Of wij steeds het initiatief nemen? Ook, maar we worden ook zelf benaderd door teams. De belangstelling is wederzijds, dus dat is een goed teken. Ik begrijp best dat de fans iets meer willen horen, maar dat gaat eenvoudigweg niet. Het is de wereld van de Formule 1. We proberen het zo stil mogelijk te houden en komen pas met nieuws naar buiten als het echt definitief is. Dat heeft een team waar je eventueel mee in onderhandeling bent ook het liefst. Dat zit ook niet te wachten op die publicitaire polonaise.”

Moeten we denken aan teams in de onderste of bovenste helft?
“Dat zullen we voorlopig maar letterlijk in het midden laten…”