Mosley over 2004 en verder

Gepubliceerd op 11 juli 2002 door

FIA's Max Mosley was het afgelopen weekend een druk bezet mens. Persoonlijk inspecteerde hij alle nieuwe parkeerplaatsen en toevoerwegen om zeker te zijn dat de organisatie haar beloften had waargemaakt. Verder had hij ook nog een meeting met de Formule 1 teameigenaren en -producenten van motoren om over de nieuwe regels te discussiëren.

Zoals iedereen weet komt er in 2004 een regel waarbij de teams maar één motor per Grand Prix weekend mogen gebruiken. Tijdens de vergadering werd het duidelijk dat een aantal teams niet van plan is om op de vrijdag van een Grand Prix weekend in actie te komen om materiaal te sparen. Een aantal teams stelde daarom voor om de activiteiten van vrijdag voor de kwalificatie te laten meetellen. In feite dezelfde situatie die tot en met 1995 gold.

Daar is Mosley geen voorstander van. “De kwalificatie duurt precies één uur en is een hoogtepunt tijdens een Grand Prix. Ongeveer 60% van de tv kijkers die op zondag naar de race kijken schakelen ook op zaterdag in om een kwalificatie te zien. Als het moet dan zal ik voorschrijven dat teams op vrijdag een bepaalde hoeveelheid ronden moeten rijden.”

Wat ook ter sprake kwam was het gebruik van hetzelfde chassis door twee teams. “Wij hebben een principe akkoord bereikt waarbij teams een chassis aan een ander team kunnen verkopen. Ik denk dat dit zeer zinvol is want ik kan bijvoorbeeld een versnellingsbak van een team kopen maar moet dan nog altijd wel een eigen wielophanging construeren.” Een voorbeeld hiervan is het partnership tussen Sauber en Ferrari. De Sauber wielophanging lijkt erg veel op die van Ferrari maar is nog altijd een eigen productie. De vrees is dat indien een team een complete auto van een topteam koopt dit tot een situatie leidt van 'A' en 'B' teams.

Een teammanager die zijn naam niet gepubliceerd wilde zien vond dat indien Mosley deze regel er doorheen krijgt de FIA een aantal andere reglementen zoals teamorders zal moeten aanscherpen om de competitie zuiver te houden.