scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jos: "stapje voor stapje dichterbij"

Gepubliceerd op 03 juli 2002 door John ter Meer

In aanloop naar de komende Grand Prix van Silverstone ook nu weer ons tweewekelijks onderhoud met Jos Verstappen. Die voor de verandering eens een keer thuis is.

Ook zo genoten van het WK voetbal?
“Ik vond het wel een leuk toernooi. Aardige verrassingen zaten erbij. Ik ben blij dat Brazilië gewonnen heeft en niet Duitsland.”

Over WK’s gesproken. Afgelopen weekend de tweede ronde WK kart in Finland. Hoe is dat verlopen?
“Niet goed. We hebben veel pech gehad. Je rijdt 3 series kwalificaties en in alledrie had Giedo (van der Garde, red.) vette pech. In de eerste serie werd hij erafgereden, de tweede werd vergooid omdat hij een voorganger met een kapotte motor moest ontwijken en in de derde serie ging er een zuigerveer kapot. Je rijdt twee finale’s en in beide moest Giedo achteraan starten. Tijdens de eerste finale rijdt hij zichzelf naar een elfde plek, maar loopt de motor vast. Een beetje zijn eigen schuld omdat hij de sproeiers iets teveel geknepen had. De motor kreeg door de hoge toeren te weinig benzine. In de tweede finale gaat het gelukkig beter en rijdt hij uiteindelijk naar een vierde plek. Dat heeft nog punten opgeleverd, maar we zijn nu wel in de tussenstand gezakt naar een vijfde plaats.”

Je hebt van Minardi een uitnodiging gehad om mee te rijden in een tweezitter race. Ga je daaraan meedoen?
“Dat weet ik nog niet. Paul Stoddart heeft mij via Huub Rothengatter uitgenodigd. Als het even kan dan ga ik, maar ik moet zien of het lukt. Ik heb meer verplichtingen, waaronder dat WK-karten. Ik weet het dus nog niet zeker.”

Ferrari kreeg een straf van een miljoen vanwege de ‘podiumact’ in Oostenrijk. Daar slapen ze vast niet van…
“Daar straffen ze Ferrari niet echt mee, nee. Als ze echt een straf hadden moeten uitdelen dan hadden ze Ferrari de punten moeten afpakken. Ach, weet je wat het is? Dit soort straffen is allemaal politiek. De belangen zijn groot en Ferrari is een heel belangrijk onderdeel van de Formule 1.”

Wat zou jij gedaan hebben als coureur? Je rijdt de hele race vooraan en je moet in de laatste ronde je teammaat voorbijlaten.
“Tja, teamorders zijn er overal. Zoals ik al zei, de belangen in de Formule 1 zijn verschrikkelijk groot. Ik kan het van het team wel begrijpen. Hoe eerder ze een wereldkampioenschap kunnen veiligstellen, hoe liever. Voor de coureurs in kwestie is het niet altijd even leuk. Wat ik zou doen? Als ze mij via de radio doorgeven dat ik gas terug moet nemen, dan hoor ik even niks.”

De FIA wil de kwalificaties aantrekkelijker maken, bijvoorbeeld door per kwartier een setje banden in te laten leveren. Wat vind je daarvan?
“Sommige kwalificaties zijn leuk, andere weer minder aantrekkelijk. Om nou te zeggen dat alle kwalificaties niet leuk meer zijn om naar te kijken vind ik overdreven. Ik vind de races saaier, de laatste tijd. Daarvan weet je vantevoren wie gaat winnen, bij kwalificaties is dat niet op voorhand bekend. Kijk maar naar Montoya. Het hangt van de circuits af, van de banden, van de omstandigheden. Als er regen dreigt, dan gaan teams wat eerder naar buiten. Wat mij betreft hoeft die bandenregel niet.”

Komend weekend de Grand Prix van Silverstone. Wat vind je van het circuit?
“Ik vind het een mooi circuit, heel fijn om daar te rijden. Het is een snel circuit met snelle bochten en een paar snelle combinaties. Ik zou Silverstone wel eens willen rijden met een goede auto. Veel succes heb ik daar niet gehad. Vorig jaar tiende, het jaar ervoor kwalificeerde ik goed (8e) maar tijdens de race was het snel gebeurd.”

Hoe stel je je auto af voor Silverstone?
“Voor de meeste teams geldt dat er niet veel geheimen zijn. Er wordt veel testwerk verricht. Het hangt daar een beetje van de omstandigheden af; het wil er nogal eens flink waaien. Maar normaalgesproken stel je af op maximale downforce. Opnieuw zal het Ferrari zijn, tezamen met BMW die daar de lakens gaan uitdelen.”

De steeds terugkerende vraag: is er nog iets veranderd in je toekomstperspectief? Hoe zeker ben je van een terugkeer in de Formule 1?
“Het steeds terugkerende antwoord: praten doen we met iedereen. Het ziet er gewoon goed uit voor 2003, ik heb er vertrouwen in. Ook op het gebied van sponsors maken we flinke vorderingen. Zo komen we stapje voor stapje dichterbij.”