scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

“Salaris Villeneuve wurgt BAR”

Gepubliceerd op 19 juni 2002 door Verstappen Info Page

BAR teambaas Dave Richards heeft Jacques Villeneuve 'terwille van het team' met klem verzocht om met minder salaris genoegen te nemen. "Ik denk dat Jacques daar zelf het meeste voordeel bij heeft want alleen op die manier kunnen wij in de ontwikkeling investeren en een betere auto maken”. Naar verluid is Villeneuve, met een salaris van £10 miljoen, na Michael Schumacher de bestbetaalde Formule 1 coureur.

“In 1997 was het salaris van Villeneuve 25% van het totale budget”, meldde Richards tegenover het Italiaanse blad SportAutoMondo. “Ik begrijp zeer goed dat het erg demoraliserend is dat Jacques geen echt competitief chassis heeft maar de som van zijn salaris is niet meer op te brengen. Het is bijna onmogelijk om in nieuwe ontwikkelingen te investeren.” De deal tussen BAR en Villeneuve die tot eind volgend jaar doorloopt werd door zijn manager Craig Pollock gearrangeerd in de tijd dat Pollock nog met de scepter zwaaide bij BAR.

Ondanks de dreigende woorden van Richards heeft BAR oppertechneut Geoff Willis toch een aantal zaken kunnen vernieuwen. “Waar mogelijk zullen wij de BAR 004 vernieuwen. Verder is de basis voor een nieuwe auto voor volgend jaar al klaar”. Willis gaf ook prijs welke nieuwe onderdelen en componenten in Canada gemonteerd werden. “De meeste zichtbare veranderingen zaten aan de buitenkant en waren van aërodynamische aard. Zo waren er nieuwe sidepots, een nieuwe achtervloer, nieuwe hamster hurdles (barge boards) en een nieuwe vloer. In principe veranderde er niet erg veel maar de versnellingsbak werd wel onder handen genomen om een mechanisch probleem met de koppeling op te lossen. Dat laatste probleem heeft het team al vanaf januari geplaagd. In de tussentijd hebben wij ook de wielbasis veranderd en is de achterwiel ophanging gemodificeerd.”

“Uiteraard ben ik blij dat de eerste verbeteringen in Canada te zien waren maar ik benadruk dat dit slechts een begin is. Er is nog veel werk te doen maar het goede is dat het gehele team weer op scherp is komen te staan.”

Tenslotte zal Honda het BAR team de nieuwste versie van de motor ter beschikking stellen voor de aankomende Grand Prix van Europa.