Fundamentele F1 veranderingen

Gepubliceerd op 28 mei 2002 door Verstappen Info Page

Buiten de reeds aangekondigde veranderingen blijkt dat FIA voorzitter Max Mosley nog veel meer radicale wijzigingen in petto heeft. Dat blijkt uit een brief die hij in Monaco aan de teameigenaren had gestuurd.

Een van die voorgestelde veranderingen is dat een team (lees autofabrikant) een tweede team kan nomineren aan wie het motoren of een chassis kan leveren. Op die manier kunnen er extra punten voor de constructeurstitel behaald worden. Ecclestone wil al een tijdje dat slechts een handvol teams de dienst gaat uitmaken in de Formule 1 en op deze wijze zou hij dit doel kunnen bereiken.

Deze regeling zou ook in 2004, wanneer de one-engine regel in werking treedt, van kracht worden. Bijvoorbeeld, het Sauber team dat een Ferrari motor en -versnellingsbak met alle aanverwante onderdelen gebruikt, kan op deze manier bijdragen aan het totaal aantal punten dat Ferrari scoort terwijl Arrows bijdraagt aan het Jaguar totaal.

Verder verduidelijkte Mosley waarom hij minder testwerk wil. Sommige teams willen in de periode tussen 28 februari en 15 november een totaal testverbod. In ruil hiervoor krijgen de teams op de vrijdag voorafgaande aan een Grand Prix twee uur extra vrije trainingstijd. Teams die hier gebruik van maken mogen dan wel ter compensatie voor de zaterdagkwalificatie en de race op zondag één nieuwe motor inbouwen.

Het heeft er veel van weg dat Mosley en Ecclestone de Formule 1 autofabrikanten hiermee willen helpen. In de tijd dat Honda nog McLaren van motoren uitrustte en Ayrton Senna regelmatig op de pole position stond was 'de klacht' van de Japanse autogigant dat "het altijd Senna was die won en nooit Honda".