Jos: "Bridgestone favoriet in Monaco"

Gepubliceerd op 23 mei 2002 door John ter Meer

Vandaag staan de eerste vrije trainingen van de Grand Prix van Monaco op het programma. Vorig seizoen reed Jos Verstappen een van zijn beste races aldaar. Problemen met de benzinedruk tijdens een van de pitsstops vergooiden zijn kansen op een zeker lijkende vijfde plek.
Vanaf nu zal Jos voor elke Grand Prix kort zijn verwachtingen schetsen en blikt hij nog even terug op de afgelopen race. We hebben hem aan de telefoon op het moment dat hij op de kartbaan druk in de weer is, ter voorbereiding op het wereldkampioenschap in de koningsklasse, de ‘Super A’, die volgende week plaatsvindt in het Belgische Mariënburg, onder de rook van Charleroi. Zijn pupil Giedo van der Garde, volgens Jos een enorm talent, is een serieuze kandidaat voor de wereldtitel.

Als je terugkijkt op de Grand Prix van Oostenrijk, welk moment komt het eerst in je op? De finish van Ferrari of de crash tussen Heidfeld en Sato?
“De finish van Ferrari. Er werd schande van gesproken maar er waren er ook die het wel konden begrijpen, waaronder ik. Je praat hier over grote belangen. Er is ‘politiek’ en enorm veel geld mee gemoeid. Kijk, Barrichello wordt toch geen wereldkampioen. Dus is het logisch dat Ferrari zo snel mogelijk de wereldtitel wil zekerstellen met de coureur die daar het meest voor in aanmerking komt, Schumacher dus. Ik kan de reactie van de fans wel begrijpen. Barrichello is een sympathieke vent, die gun je de overwinning. Maar het teambelang staat nu eenmaal voorop.”
Wat is er zo bijzonder aan de Grand Prix van Monaco? Kun je dat eens beschrijven?
“Eigenlijk alles. Je moet er met de auto maar eens doorheen rijden en je dan voorstellen dat wij nog even wat harder gaan, dan heb je een idee. Het is natuurlijk eens stratencircuit, dat is al bijzonder natuurlijk. Monaco is voor velen een lang weekend feesten. De vrije trainingen beginnen op donderdag, vrijdag wordt overgeslagen. Ook uniek. Als coureur zeg ik er eerlijk bij: ik vind het maar niks. Waarom niet? Simpel, je kunt er bijna niet inhalen. Als je ergens afhankelijk bent van een goede kwalificatie of fouten van een ander dan is het wel in Monaco.”
Aan welke Grand Prix van Monaco heb je zelf als coureur de beste herinneringen?
“Aan die van vorig jaar, denk ik. Eigenlijk liep alles goed na een slechte kwalificatie. Als we tijdens die pitsstop geen problemen hadden gehad met die benzinedruk dan had ik daar twee WK punten voor het team kunnen verdienen want de vijfde plek lag voor het grijpen. Ondanks dat was het een van mijn beste races in Monaco.”
Is de afstelling van de auto beduidend anders in vergelijking met de andere circuits?
“Ja, maar dat geldt eigenlijk voor alle circuits. Maar voor Monaco heb je extreem veel downforce nodig en goede remmen. Tussendoor moet je meer aan je afstelling veranderen dan op andere circuits. De toename van rubber op de baan is in Monaco beduidend hoger, wat invloed heeft op de grip.”
Wie staan er zondag op het podium?
“De Ferrari’s. Het wordt misschien wat eentonig maar ze hebben gewoon de beste auto. Ik voorzie ook nog wel een succesje voor Sauber. Ook de invloed van de banden speelt hier een rol. Ik denk dat de auto’s met de Bridgestone banden in het voordeel zullen zijn.”