Wat de FIA zou kunnen doen

Gepubliceerd op 14 mei 2002 door Dennis Visser

Op 26 juni 2002 moeten Michael Schumacher en Rubens Barrichello bij de FIA voor het groene laken komen om verantwoording voor hun acties van afgelopen zondag af te leggen. De meningen van Formule 1 experts lopen uiteen en variëren van van het afnemen van de behaalde punten tot diskwalificatie van de Oostenrijkse Grand Prix en het uitsluiten van het Ferrari team bij de eerst komende Grand Prix. Dat laatste lijkt gezien de geografische ligging van Monte Carlo een niet erg slim idee, tenzij men Italiaanse fans niet nodig acht.

De FIA heeft enige ervaring met dit soort ‘incidenten’ die soms verward worden met teamorders. In 1998 liet Coulthard zich tijdens de Australische Grand Prix terugvallen zodat Häkkinen de race kon winnen. Aan de hand hiervan zei de FIA dat “elke vorm illegale handelingen of manoeuvres die de oprechtheid van de competitie schaden moeten in de toekomst zwaar bestraft worden”.

In 1999 was het de beurt aan Mika Salo die in Duitsland Michael Schumacher, die zijn been tijdens de Britse Grand Prix brak, verving. Salo maakte ruimte voor Irvine omdat deze een theoretische mogelijkheid had om het wereldkampioenschap te winnen. Het antwoord van de FIA was toen dat er “als zodanig geen verbod tegen teamorders is maar dat elke daad die schade aan de competitie toebrengt verboden is en bestraft zal worden”.

Verder liet Häkkinen zich vorig jaar bij zijn voorlopig laatste race terugzakken zodat Coulthard naar een podiumpositie kon rijden. Blijkbaar werd dit door iedereen geaccepteerd want het is niet bekend wat de FIA hier over te melden had. Misschien had iedereen haast om naar huis te gaan.

Op basis van de uitspraken die de FIA gedaan heeft lijkt het dat het ‘iets zal moeten doen’. Verder is de FIA “bezorgd omdat er niet aan de voorgeschreven podium procedure voldaan werd”. Wees daarom niet verbaasd als Ferrari op basis van het laatste op de vingers getikt wordt.

FIA voorzitter Max Mosley heeft de laatste tijd vooral richting de Amerikaanse autosport gekeken om Formule 1 te verbeteren. Wellicht moet hij de regel, waarbij de “crewchief”, zeg maar de teammanager, altijd als eerste voor alles inclusief (gedeeltelijk) het gedrag van een rijder op de baan verantwoordelijk is en dus gestraft kan worden (niet alleen financieel maar ook met een verbod om maar eens een paar races thuis te blijven) maar eens ter harte nemen (niet dat wij hier de pretentie hebben het beter te weten maar dit slecht als suggestie).