Wéér Michael

Gepubliceerd op 28 april 2002 door Martin Zoon

De Spaanse Grand Prix is gewonnen door Michael Schumacher. De Duitser heeft daarmee zijn voorsprong op de concurrentie voor het rijderskampioenschap na vijf races vergroot tot 21 punten. Tweede werd Juan Pablo Montoya voor Williams en David Coulthard werd in zijn McLaren derde. Voor Montoya ging dat niet over rozen want hij reed nog over het been van zijn lollypopman. Het reactievermogen van de Colombiaan is erg goed want het bord ging een fractie van een seconde omhoog en Juan Pablo was weg. De lollypopman niet, die stond er nog met op zijn voet een Williams BMW. Hopelijk valt de schade mee.



Schumacher: als leider de eerste bocht in, als leider over de finish

Van een strijd om het wereldkampioenschap is dit jaar nog geen sprake geweest en het lijkt alsof Schumacher en Ferrari onbereikbaar zijn voor Williams, Renault en laat staan voor McLaren. Ook teamgenoot Barrichello komt maar niet in de buurt van de Duitse wereldkampioen, al is de Braziliaan op weg om zijn beste seizoen tot nu toe te rijden bij de Italiaanse stal. Het is te hopen dat Rubens zijn hoofd niet laat hangen nu hij geen geluk kent. Vlak voor de start leek hij nog de enige bedreiging voor Michael maar voor de formatieronde kwam Ferrari nummer 2 alleen door het duwen van monteurs van zijn plek. Hij kon geen versnelling inschakelen..


Webber verloor zijn achtervleugel in de warm-up, Minardi trok zich terug voor de race

En dus gingen er maar negentien wagens van start. Minardi had zich voor aanvang teruggetrokken omdat ze vonden dat ze eerst maar eens moesten onderzoeken waarom ze dit weekend zoveel vleugels hadden verloren. Na de voorvleugels op vrijdag en zaterdag was het zondag de beurt aan de achtervleugel van Mark Webber. De Australiër zal vast gedacht hebben aan zijn angstige momenten op Le Mans een paar jaar geleden maar vliegen was er dit keer gelukkig niet bij.

Michael Schumacher dook als eerste de eerste bocht in na een start zonder incidenten. Broer Ralf kwam de eerste ronde als tweede door, teamgenoot Montoya vlak achter hem. Kimi Raikkonen had in de eerste bocht de vierde plaats gepakt, Coulthard was zesde en daar tussenin reed Jenson Button. Michael ging er zo hard vandoor dat het leek alsof hij veel lichter weg was gegaan, maar iedereen zat op dezelfde strategie. Na een ronde was het gat naar Ralf al anderhalve seconde, na elf ronden een dikke tien seconden en aan het einde van de rit meer dan veertig seconden. Dat werden er uiteindelijk vijfendertig omdat Michael in zijn laatste ronde alle tijd nam om alvast naar het publiek te zwaaien.


De champagne vloeit weer rijkelijk: drie min of meer tevreden coureurs

Door het uitvallen of terugvallen van coureurs als Ralf Schumacher, Jenson Button en Jarno Trulli kwam er nog verandering in de top zes. Ralf had een momentje over de curbstones en beschadigde zijn voorvleugel. Na die twee keer verwisseld te hebben was hij zover teruggevallen dat hij plots zijn broer voorbij moest laten gaan in plaats van met hem te knokken om positie. In de laatste ronde gaf zijn BMW motor de geest. De Renaults van Button en Trulli leken het weer goed te doen, maar ondanks klassering hebben ze de race niet uit kunnen rijden. Zo schoven Coulthard, Heidfeld, Massa en Frentzen door naar een respectievelijke derde, vierde, vijfde en zesde positie. Welverdiende punten voor het team van Sauber en een eerste punt voor Arrows. Tom Walkinshaw nam de gelegenheid waar om te benadrukken dat dit het resultaat was van de capaciteiten van Frentzen om het team de goede richting uit te ‘pushen’. Dat is best knap als je maar één keer getest hebt.