Ferrari opnieuw oppermachtig

Gepubliceerd op 14 april 2002 door John ter Meer

Michael Schumacher heeft de 23e Grand Prix van San Marino op het circuit van Imola op zijn naam geschreven. Tweede werd teamgenoot Rubens Barrichello, die net genoeg adem had om Ralf Schumacher van zich af te houden.

Wie kan Ferrari, en in het bijzonder Michael Schumacher, eigenlijk nog van de wereldtitel afhouden? De kaarten lijken wat dat betreft al geschud als we kijken naar de tussenstand in de race voor het wereldkampioenschap. Alleen BMW Williams lijkt in het constructeurskampioenschap de Italiaanse wereldkampioen nog enigszins bij te kunnen houden, maar dat heeft het team nog het meest te danken aan het vroegtijdig uitvallen van Barrichello in de eerste drie races. De Braziliaan, die zich volledig heeft geschikt in zijn rol als tweede rijder bij Ferrari, kon vandaag pas de eerste WK-punten bijschrijven. Omdat het pechduiveltje in de voorgaande races van dit seizoen iets te nadrukkelijk meereed met Barrichello is het gat tussen Ferrari en BMW Williams tot nu toe beperkt gebleven tot slechts 3 punten. Anders was de strijd in het constructeurskampioenschap ook al vroegtijdig beslist. De spanning in de strijd om de rijderstitel is na deze race tot het nulpunt gezakt. Er moeten wonderen gebeuren wil Michael Schumacher zijn wereldkampioenschap nog verspelen. Het gat naar zijn achtervolger, broertje Ralf notabene, is al 14 punten. Dat lijkt in het begin van een seizoen nog overbrugbaar. Behalve als de leider Ferrari heet en diens coureur Michael Schumacher.



Schumacher zegeviert voor de 56e maal in zijn carrière

De race dan; het spektakel bleef uit, vandaag op Imola. Michael Schumacher startte op pole (de 45e uit zijn carriere) en kwam als eerste over de meet. Barrichello begon en eindigde als tweede. De Braziliaan was wel afhankelijk van een goed uitgevoerde pitsstop van zijn team, want direct na de start verloor hij zijn plaats aan Ralf Schumacher. Het bleek maar weer eens dat een derde startpositie niet per definitie een slechtere plek is dan de tweede. Immers, op de derde plek vandaag leek Ralf Schumacher meer rubber van het asfalt op te kunnen pikken dan Barrichello die vanaf een schonere lijn moest vertrekken. Ralf Schumacher had iets meer grip en passeerde voor de eerste bocht Barrichello. Het zou tot de dertigste ronde duren voor de Braziliaan zijn tweede plek weer terug had; BMW Williams verloor ten opzichte van Ferrari teveel tijd met de eerste serie pitsstops.

Achter de top drie moesten Juan Pablo Montoya en de beide McLaren rijders Raikkonen en Coulthard met lede ogen toezien hoe voor hen de prijzen werden verdeeld. Waarbij Coulthard ook nog eens een plek verspeelde aan de opnieuw sterk rijdende Jenson Button van Renault. Oorzaak: een langzamere pitsstop. Hiermee verdiende Button trouwens twee plaatsen want ten koste van zijn teamgenoot Jarno Trulli wist hij middels de eerste pittstop ook al een plaats op te schuiven. Coulthard kon in zijn McLaren niet meer aanhaken bij Button. De Schot had uiteindelijk nog mazzel dat zijn teamgenoot Raikkonen uitviel, dat leverde hem nog één schamel WK-puntje op.

Schlemiel van de pitsstops werd vandaag Nick Heidfeld. De Duitser reed maar liefst viermaal door de pitsstraat, waarvan twee keer voor een echte stop. De allereerste stop was te lullig voor woorden. Heidfeld dacht te horen dat hij binnen moest komen, maar eenmaal gearriveerd kon hij weer vertrekken zonder een druppeltje benzine te hebben bijgetankt. Misverstand. Even later kon hij zich weer in de pits melden om te tanken. Vervolgens mocht hij van de wedstrijdleiding een drive through penalty in zijn zak steken wegens het overschrijden van de maximum snelheid in de pitsstraat. En de vierde pitsstop was voor Heidfeld de eerste ‘normale’. Maar toen was de race al gelopen, hij eindigde op een anonieme tiende plek. Teamgenoot Massa kwam als achtste over de streep en had als een van de weinige coureurs nog een gewaagde inhaalactie. Die had hij wel tot bijna op het laatst van de race bewaard. Hij kwakte zijn auto naast die van Trulli in een bocht en mocht van geluk spreken dat Trulli die waarschijnlijk gezien had. Die nam geen risico meer en liet Massa de eer. Zo had Sauber in elk geval nog een binnenpretje, daar waar het gehoopt had op een feestje vanwege de 150e Grand Prix van het Zwitserse team.


Voor onder andere Toyota viel er weinig te feesten

Voor een aantal teams viel er bitter weinig te feesten. Toyota, Jordan, Jaguar en Arrows zagen al hun auto’s voortijdig uitvallen. Voor Toyota zal het schaamrood op de kaken nog het minst fel gekleurd zijn; het team rijdt net een blauwe maandag weer mee in de Formule 1. Voor de andere teams zijn deze ervaringen problematischer. Mede omdat deze teams beterschap beloofden voor dit seizoen. De situatie is voor Jordan, Jaguar en Arrows alleen maar schrijnender geworden. Jaguar heeft dan tenminste nog 3 WK-puntjes (waarschijnlijk tot haar eigen verrassing) maar Jordan en Arrows (en trouwens ook BAR) staan nog met lege handen. Voor Jordan lijken de druiven extra zuur, twee jaar geleden reed het team van Eddie Jordan nog serieus van voren mee. Sato was vandaag na een paar ronden al exit en niet veel later volgde Fisichella. En Arrows? De reactie van zowel Heinz Harald Frentzen als van Enrique Bernoldi waren vlak na hun uitvallen veelbetekenend: “wat er aan de hand was? Geen idee.” En die opmerking werd na de race vaker gehoord binnen het team. Arrows lijkt de weg kwijt. Het is frustrerend voor Jos Verstappen om als grof vuil aan de kant te zijn gezet en alles nu even vanaf de zijlijn te moeten meemaken. De vraag, met betrekking tot Arrows, is echter: wie is nu meer gefrustreerd? Jos Verstappen of de huidige Arrows coureurs Frentzen en Bernoldi?