De toekomst van Formule 1 zonder Kirch

Gepubliceerd op 08 april 2002 door Verstappen Info Page

Nu Kirch min of meer van het toneel aan het verdwijnen is, lijkt het er op dat er tegelijkertijd een oplossing gekomen is voor de toekomst van Formule 1. Teams en andere partijen zeiden herhaaldelijk dat Kirch niet bij de opbouw betrokken was en dat men daarom niet inzag waarom het Duitse bedrijf van het succes in de toekomst zou kunnen profiteren.

Volgens bronnen die dicht bij de teams staan is nu de deur weer open voor onderhandelingen zodat de autofabrikanten die ook in Formule 1 deel hebben de 75% die Kirch in Slec, het bedrijf dat alle Formule 1 TV rechten en commerciële zaken in de boeken heeft, kunnen kopen.

De autofabrikanten wensen controle uit te kunnen oefenen want hun grootste zorg is dat Kirch een geheime agenda heeft om in de toekomst Formule 1 alleen via betaal TV in de huiskamers te bezorgen.

Kirch betaalde £1.3 miljard (€2 miljard) voor een belang van 75% in Slec. Ecclestone was 100% eigenaar van Slec en op die manier verdiende de Brit zijn fortuin. De huidige waarde van Slec is aanzienlijk minder dan voorheen.

Er is geen enkele twijfel dat de autofabrikanten willen kopen maar natuurlijk alleen tegen een voor hen acceptabele prijs. Daar moet wel bij aangetekend worden dat een dochteronderneming van Kirch de Formule 1 belangen bezit en in feite dus buiten de surseance van betaling vallen. Op zich zou deze dochteronderneming zelfstandig kunnen doorwerken maar het is in ieder geval wel gemakkelijker geworden om dit belang over te nemen en dat is precies wat de teameigenaren willen.

Van twee teams wordt openlijk gezegd dat er niet genoeg financiële middelen zijn om alle Grand Prix races dit jaar te rijden. Als deze twee halverwege moeten afhaken wordt het startveld wel erg mager en dat is weer slecht voor het imago van Formule 1, precies dat waar Ecclestone zo hard heeft voor moeten werken. Een andere reden waarom de fabrikanten controle op Formule 1 willen uitoefenen is om er zeker van te zijn dat het wereldkampioenschap altijd hoogwaardig in kwaliteit is en om een platform te creëren waar de autofabrikanten het onderling uitvechten. Dat dit middels het huidige wereldkampioenschap gaat gebeuren en niet door middel van een nieuw of alternatief kampioenschap lijkt wel zo praktisch.