Gevaar voor hackers

Gepubliceerd op 28 februari 2002 door Ron Lem

Nieuwe regels staan dit jaar toe dat de diverse Formule 1 teams gebruik kunnen maken van technologie die alle elektronische aspecten van een Formule 1 auto beheersen. Met zogeheten bi-directional telemetrie kunnen de ingenieurs vanuit de pits veranderingen aanbrengen terwijl de auto op de baan is. Tegelijkertijd is er nu een gevaar dat hackers in de systemen inbreken om op deze manier de controle in handen te krijgen.

Williams engineer Sam Walton bevestigt dat. "Als een team een systeem niet goed gecodeerd heeft dan kunnen er valse berichten naar de computer gestuurd worden waardoor alles in de war raakt. Als dit gebeurt dan denk ik dat het vrij gemakkelijk is om een motor te laten detoneren.”

Bij Jordan werkt de Fransman Gilles Flaire die vroeger op de loonlijst van de Franse geheime stond. “Als iemand met een bi-directional systeem gaat interveniëren dan kan dat gemakkelijk in een totale ramp ontaarden. Echt spioneren is niet zo gemakkelijk maar inbreken in het systeem wordt zo een eitje.”