Bandenrel dreigt

Gepubliceerd op 25 februari 2002 door Dennis Visser

Enkele dagen voor de Grand Prix van Australie lijkt het erop dat een verschil van inzicht over de reglementen een bandenrel kan gaan veroorzaken. Michelin is van plan een nieuw ontwerp band te gebruiken. In dit ontwerp zijn de groeven, die sinds 1998 verplicht zijn op droogweer banden, asymmetrisch geplaatst. Dat wil in dit geval zeggen dat de vier groeven zich meer aan een kant van de band bevinden, en dus niet symmetrisch over de hele band verdeeld. Michelin heeft in de afgelopen winter al met dergelijke banden getest.
Volgens Bridgestone is een dergelijke band tegen de FIA reglementen. De technische baas van Bridgestone meent: "de FIA reglementen stellen dat de droogweer banden aan de voorkant van de wagen, als ze nieuw zijn, vier groeven rondom moeten hebben. Deze moeten symmetrisch gerangschikt zijn rondom het centrum van het loopvlak."
Ook de baas van de FIA, Max Mosley, heeft al te kennen gegeven dat het ontwerp illegaal is en dat hij niet hoopt dat Michelin de nieuwe band in zal zetten. Logisch, want een bandenrel aan het begin van het seizoen zal de sport geen goed doen, zeker niet als alle Michelin teams gediskwalificeerd zouden worden.
Waarschijnlijk zal het in Australie zover nog niet komen. Michelin heeft inmiddels voorzichtig te kennen gegeven dat ze in Australie niet met 'alle laatste ontwikkelingen uit de wintertests' aan de start zullen verschijnen. Toch lijkt de Franse fabrikant toekomst te zien in de ontwerpen die ze inmiddels uitgebreid getest hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd.