“One-Engine” regel voor Formule 1

Gepubliceerd op 07 februari 2002 door Bianca Zoon

Max Mosley kwam vanmiddag met een nieuw kostenbesparend idee. Dit houdt in dat er in de nabije toekomst per auto slechts één motor per raceweekend gebruikt mag worden. Mosley heeft niets anders gedaan dan naar de andere kant van de Atlantische Oceaan te kijken want NASCAR heeft deze maatregel vorig jaar aangenomen en die zal tijdens de tweede race dit seizoen van kracht worden.

“Door het aantal motoren te beperken gaan de kosten drastisch naar beneden”, meende Mosley. Dan heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan want zeker wat Formule 1 betreft is dit niet kostenbesparend. In de eerste plaats zijn alleen Sauber (nog) en Arrows teams die voor motoren betalen. Verder krijgen alle andere teams motoren van autofabrikanten. Dus de budgetten van de teams zullen niet lager worden maar wellicht dat de racemotor leveranciers het wel rustiger krijgen. Toch is dit ook onaannemelijk. Als gevolg van het drastisch minder aantal dagen dat Formule 1 teams mogen testen wordt er nu door de topteams met vier auto’s getest. Die maatregel werkte dus niet net zoals een one-engine regel ook niet in Formule 1 kostenbesparend zal werken.

Verder kunnen de motoren op z0genaamde dynamische proefstanden getest worden. Hierbij worden complete races gesimuleerd. Voor de grote teams is dit een geringe investering maar één die nog altijd gelijk zal zijn aan een motorrekening van één jaar.

Als een rijder tijdens de kwalificatie motorpech krijgt kan hij nog wel gebruik maken van een reserve auto maar zal vanaf het midden of van achter op de grid moeten starten. Nogal vaag want hoe wordt dat bepaald. In Amerika is het zo dat in zo'n geval de rijder in kwestie onherroepelijk van de achterste rij moet starten.

“Het aantal motoren te limiteren werkt kostenbesparend en heeft geen invloed op de show”, ging Mosley verder. Jammer als je naam Michael Schumacher is en je aan de Grand Prix van Monaco achteraan moet starten. Deze regel kan alleen maar ingevoerd worden als de meerderheid van de teams het hier mee eens is. Ook hier is het onaannemelijk dat de topteams voor gaan stemmen. Denk hierbij aan de TV beelden (sponsors dus) van de grid voordat het veld van start gaat.

Mosley: “het leidt geen twijfel dat het voor de Formule 1 teams nog moeilijker gaat worden om hun budgetten rond te krijgen. Daarom moeten wij nu bezuinigen voordat de situatie niet meer te redden is.” Wellicht is het daarom interessant om te weten dat Bernie Ecclestone in zijn contracten met TV zenders garandeert dat er 18 auto’s aan de start komen.

“Ik denk dat er binnenkort andere teams in financiële problemen gaan komen en daarbuiten zijn er al een aantal die moeilijkheden hebben om hun begroting voor dit jaar sluitend te maken. Op zich is dat niet een nieuw fenomeen in Formule 1 en ik denk ook niet dat er dit jaar andere teams zullen ophouden te bestaan”, liet de voorzitter van de FIA bemoedigend weten.

Als Mosley inderdaad NASCAR als voorbeeld heeft dan moet hij wel begrijpen dat de structuur van dit kampioenschap geheel anders is in vergelijking met een Formule 1 Grand Prix. Een voorbeeld: in Amerika heeft een race een lengte van 500 mijl terwijl een Grand Prix een lengte van tweehonderd mijl heeft. Het zal interessant worden om te zien met welk dreigement Mosley deze regel wil gaan implementeren want de kans dat de drie topteams dit accepteren is nihil.